У сучасних мотоциклах, квадроциклах, човнах та катерах застосовуються два типи двигунів: дво- та чотирьохтактні. Конструктивно ці два типи двигунів досить сильно відрізняються один від одного і, закономірно, висувають різні вимоги до властивостей застосовуваних мастилних матеріалів. При цьому чотирьохтактні двигуни мото- та водної техніки конструктивно від автомобільних бензинових моторів не відрізняються. В тому числі вони мають однакову за конструкцією систему змазки, однак, незважаючи на ідентичність конструкції, виробники техніки передбачають використання різних олив в чотирьохтактних мотоциклах, човнах та автомобілях. На чому ж грунтуються такі вимоги?

Основною причиною застосування різних мастильних матеріалів у чотирьохтактних мотоциклах, човнах та автомобілях є технічні особливості конструкції трансмісії та особливі умови роботи цих двигунів.

Відмінності між чотирьохтактними оливами для мотоциклів та автомобілів

Однією з основних харктеристик автомобільної моторної оливи є її антифрикційні властивості – здатність оливи протидіяти зносу, запобігати виникненню граничного і сухого тертя. Чим антифрикційні властивості оливи вищі, тим краще. При цьому моторна олива в автомобілі працює лише в двигуні і не має контакту з трансмісією та зчепленням. В разі використання в автомобілі "мокрого" зчеплення, воно має виділену масляну ванну, що заповнюється спеціальним трансмісійним маслом.

Мокре зчеплення мототехніки не має, як правило, окремої масляної вани і працює з тією ж оливою, що й двигун. Така конструкція вимагає від моторної оливи фрикційних властивостей, адже воно має забезпечувати певний рівень тертя за певних умов роботи зчеплення. Забезпечується це зменшенням кількості антифрикційних і додаванням специфічних протизносних та фрикційних присадок, що, в свою чергу, зменшує протизносні властивості оливи і висуває особливі вимоги до матеріалів, що застосовуються в конструкції двигуна.

Хоча деякі чотирьохтактні оливи для мототехніки і відповідають автомобільним специфікаціям (наприклад, IPONE Full Power Katana 10W-40 відповідає специфікації API SM), а також мають кращу термічну стабільність, застосування їх в автомобільних двигунах не рекомендується в першу чергу через гірші, ніж у автомобільних олив, антифрикційні властивості та наявності додаткових фрикційних функціональних присадок.

Застосування ж автомобльних моторних олив в мотоциклах з мокрим зчепленням може негативно вплинути на роботу зчеплення, а гірша термостабільність автомобільної оливи (двигуни мотоциклів, як правило, мають значно більше термонавантаження) може призвести до швидкої втрати властивостей оливи та підвищеному зносу двигуна мотоцикла. Якщо ж в мототехніці встановлено слабофорсований двигун (наприклад, в круізері чи трициклі) і не використовуєтсья мокре зчеплення, то застосування високоякісних синтетичних автомобільних масел з добрими антифрикційними властивостями цілком припустимо.

Відмінності олив для човнів і катерів від мото- та авто- масел

Особлива сфера експлуатації човнів та катерів висуває певні вимоги і до мастильних матеріалів. В першу чергу, оливи, що застосовуються у водній техніці (як двох-, так і чотирьохтактній), мають бути надзвичайно стійкими до окислення та включати до свого складу додатковий комплекс присадок, що запобігає розрідненню їх водою (в тому числій з дуже вологого то соленого повітря).
В двохтактних двигунах човнів олива згорає разом з паливом, а у зв'язку з тим, що відвід відпрацьованих газів двигунів водної техніки відбувається у воду, то двохтактні оливи для водної техніки мають бути екологічно безпечними, повністю згорати в двигуні навіть за не найсприятливіших умов і мати мінімальний негативний вплив на довколишнє середовище.
Чотирьохтактні оливи для водної техніки є ще складнішим продуктом – вони мають бути максимально екологічно-безпечними, біологічно розкладаними, мати високу термічну стабільність, протидіяти розрідненню водою і при цьому забезпечувати якісне змащення двигуна та елементів трансмісії, надійний їх захист від зносу навіть за тривалої роботи на високих обертах та за високих температур. Такий комплекс необхідних властивостей змушує виробників суттєво змінювати рецептури олив, призначених для водної техніки, застосовувати інші базові масла та пакети присадок.

"Водні" 4-тактні оливи, як і мотоциклетні, нерідко відповідають і автомобільним специфікаціям (наприклад, IPONE Outboard 4000RS 10W-40 відповідає специфікації API SL), однак постійно застосовувати їх в автомобільному двигуні не варто з тих саме причин, що й оливи для мототехніки.

Застосування автомобільних моторних олив в чотирьохтактних двигунах човнів та катерів можливо лише в прогулянкових катерах за умови скорочення міжсервісних інтервалів через розріднення оливи водою, а також постійного жорсткого контролю відсутності витоків оливи. За комплексом властивостей, застосування автомобльних олив в двигунах водної техніки, не має жодних переваг.

Замінити в екстрених випадках один продукт іншим, звичайно, можливо, однак для постійного застосування доцільніше використовувати продукти з оптимізованими під конкретні умови рецептурою, компонентами та властивостями.

Повний асортимент автомобільних, мотоциклетних олив та олив для водної техніки

Ознайомитись з асортиментом, обрати та придбати німецькі автомобільні моторні оливи Aral та DynaPower, мотоциклетні чи лодочні моторні оливи французького виробника IPONE, ви можете у відповідних розділах нашого сайту:

- оливи для легкових автомобілів
- оливи лоя мототехніки
- оливи для водної техніки