масла ATF для АКПППерша серійна повністю автоматична коробка передач для легкових автомобілів Hydramatic була представлена у 1939 році в США, хотча роботи з розробки надійних автоматичних трансмісій велись протягом десятків років. Головною метою розробки трансмісії, що не потребувала участі водія в роботі, було підвищення безпеки на дорогах, адже керування автомобілями початку минулого сторіччя було набагато складнішим, ніж сучасними і елементарне перемикання передач досить сильно відволікало водія від дороги. Керування автомобілями тих років чимось нагадувало керування паровозом. Наприклад, аби прискоритись на Ford T, недостатньо було просто натиснути на педаль акселератора. Водій мав одночасно збільшити кут відкриття дросельної заслонки та вручну змінити кут випередження запалення двома різними підкермовими перемикачами. І це за умови, що всі інші умови руху лишаються незмінними. Тож, спрощення керування автомобілем мало сенс.

Оливи для АКПП за своїм складом дуже сильно відрізняються від моторних хоча, як і моторні оливи, складаються з базового масла та пакету присадок. Основними функціями олив для АКПП є передача моменту від гідротрансформатора, створення гідравлічного тиску для роботи клапанів коробки передач, змащення та попередження зносу підшипників та пар тертя, охолодження КПП. Крім того, оливи для АКПП повинні мати незмінні в'язкісні та фрикційні властивості у значно більшому, ніж моторні оливи, діапазоні температур.

Оливою для для перших АКПП була звичайна моторна олива, в яку додавався модифікаитор тертя, основою якого було сульфурізоване спермацетове масло (тваринний жир, що отримується з фіброзного спермацетового міхура в голові кашалота). Проблеми з АКПП, викликані помилками при додаванні модифікатора тертя та заборона на імпорт спермацетового масла, підштовхнули General Motors до створення першої спеціалізованої оливи для автоматичних коробок передач – ATF, яка, до того ж, мала кращі низькотемпературні властивості.

Зародження ATF, Dexron та Mercon

масла ATF для АКППУ 1948 році вперше була представлена АКПП з гідротрансформатором. Разом з цим змінились і вимоги до оливи і вже у 1949 році GM представив нову рідину ATF Type A, яку у 1957 році змінила ATF Type A Suffix A (TASA). Оливи цих двох типів масово використовувались й іншими автовиробниками доки у 1960 році Ford та Chrysler не представили власні специфікації, а GM – спецификацію Dexron з покращеними, в порівнянні з ATF TASA, характеристиками. У 1987 році Ford представив нову специфікацію Mercon і в цьому ж році з'явилась олива, що задовільняла вимоги всіх основних виробнкиів та відповідала стандартам Ford Mercon, GM Dexron II та Dexron III, Chrysler MS 7176 і Toyota T-IV.

Олива, відома як Dexron/Mercon, постійно вдосконалювалась та масово застосовувалась до другої половини 90-х років, коли Ford, DaimlerChrysler та Allison представили свої оновлені специфікації. Вимоги до оливи допусків Ford Mercon V, DaimlerChrysler MS 9602 і Allison TES-295 на стільки відрізнялись, що жодна з олив не могла задовільнити всі вимоги кожного з унікальних стандартів. Подальше вдосконалення конструкції АКПП, зміна застосовуваних матеріалів, поява в конструкції електронно-гідравлічних блоків та більш прецезійних компонентів портебували покращення низькотемпературних та антиокислювальних властивостей олив, що, в свою чергу, вимагало застосування покращених базових масел другої, третьої і навіть четвертої груп.

Сучасні тенденції

В двотисячинх роках на ринку з'явились дві основні тенденції: створення олив, призначених для застосування в єдиній моделі АКПП і зменшення витрати палива автомобілів. У 2003 році японські автовиробники заявили про розробку «экономічної» оливи для АКПП під індексом WS. Зниження витрати пального досягалось зрахунок зменшення низькотемпературної в'язкості оливи за збереження решти властивостей на рівні не нижче Toyota T-IV ATF.

Назва

Рік

В'язкість, сП при -40*С

GM Type A Suffix A

1957

64000

Ford Type F

1967

55000

Dexron

1967

55000

Dexron II

1972

50000

Ford Type CJ

1977

50000

Ford Mercon

1992

20000

Dexron III

1993

20000

ATF+3

20000

Toyota T-IV, JWS 3309

19000

Mercon IV

1997

13000

ATF+4

1998

10000

TES-295

1999

8700

Mercon SP

2004

7500

Toyota ATF WS

2005

9000

масла ATF для АКПП На сьогодні зберіглась тенденція індивідуальних вимог та допусків до олив АКПП у різних виробників. Певні з них схожі – в таких випадках виробники олив створюють продукт, що задовільняє вимогам одразу декількох специфікацій, але існують і унікальні продукти, що застосовуються лише у певному типі АКППодного виробника. Крім того, багато автовиробників (наприклад, Mercedes-Benz, Volkswagen) застосовують власні системи позначення олив АКПП.

Зворотня сумісність

Необхідно відзначити, що не всі оливи для АКПП мають зворотню сумісність – тобто далеко не завжди можна заливати свіжіший допуск в коробку передач, що вимагає застосування старішого. Оливи, навіть такі, що мають різницю в маркуванні всього в одну цифру чи суфікс, можуть досить сильно відрізнятися за своїми характеристиками та властивостями. Працювати коробка передач, звісно, якось буде. Але зовсім не так, як повинна.

Не помилитися в підборі оливи для вашого автомобіля допоможуть системи он-лайн підбору Aral та Total/Elf, а також наші спеціалісти.
Ознайомитись з асортиментом трансмісійних олив Aral, DynaPower, Total та Elf ви можете у відповідному розділі нашого сайту.