тормозные жидкости типы виды В сучасних транспортних засобах застосовуєтсья два типи механічних гальмівних систем: гідравлічна та пневматична. В пневматичних системах гальма задіюються тиском повітря. Задля безпеки в таких механізмах стиснуте повітря відводить гальмівні колодки від дисків чи барабанів, до яких вони з максимальним зусиллям притискаються гальмівними механізмами. Пневматичний привід застосовується виключно в деяких вантажних автомобілях, а також на залізниці. Наймасовішою є гідравлічна гальмівна система – саме нею оснащено легкові, легкі комерційні та деякі найсучасніші вантажні автомобілі.

В гідравлічній гальмівній системі колодки завжди знаходяться в розведеному стані і притискаються до диску чи барабану шляхом передачі зусилля від педалі гальм чи електронно-гідравлічного блоку до гальмівних циліндрів супортів або барабанів. Зусилля від педалі до гальмівних механізмів передається гальмівною рідиною, яка за совєю сутністю є особливим типом гідравлічної рідини.
Сфера та специфічні умови застосування гальмівної рідини висувають й певні досить жорсткі вимоги до її властивостей. Гальмівна рідина не повинна стискатися, має бути дуже рідкою та легкоплинною, мати високу точку кипіння, бути неагресивною до металів та гуми і при цьому не втрачати своїх властивостей за низьких температур, що особливо актуально в системах ABS, ESP, допомоги в поворотах та розподілення тяги.

В чому відмінність гальмівних рідин та яку рідину застосовувати?

В гідравлічних гальмівних системах використовується три типи рідин: на основі силікону, поліетиленгліколя і мінеральне масло LHM.

тормозные жидкости типы виды Мінеральне масло LHM не вбирає вологу, має дуже високий індекс в'язкості, низьку температуру застигання та відмінні змазуючі властивості. Однак, не зважаючи на чисельні плюси, мінеральне масло стискається сильніше, ніж гальмівна рідина. Тому його застосування дуже обмежено та сьогодні використовується переважно в гідравлічних негальмівних системах деяких автомобілів Peugeot і Citroen минулих років випуску. Аналогічне масло застосовується в деяких велосипедних гідравлічних дискових гальмах.

Поліетиленгліколеві і силіконові гальмівні рідини поділяються, в залежності від своїх властивостей, на класи згідно зі стандартом FMVSS №116 американського департаменту транспорту DOT (Department of Transportation). Цей стандарт було визнано світовою автомобільною промисловістю та використовується для регламентації властивостей та характеристик гальмівних рідин. У відповідності з цим стандартом, існує 5 класів гальмівних рідин, що позначаються DOT 2, DOT 3, DOT 4, DOT 5 і DOT 5.1. При цьому клас DOT 2 є застарілим та не застосовується. Кожному з класів предписано мінімальні характеристики, яким має відповідати рідина: «суха» чи «мокра» температури кипіння, в'язкість і основа рідини.

«Суха» температура кипіння визначає температуру закипання чистої гальмівної рідини, без вологи. У зв'язку з тим, що всі рідини на основі поліетиленгліколів та силіконів дуже гігроскопічні (мають властивість поглинати вологу з повітря), а гальмівна система автомобілей не є герметичною, до характеристик гальмівних рідин бло введено додатковий параметр – температура кипіння рідини, до складу якої входить 3.7% вологи. Своєрідний ліміт, за якого гальмівна рідина ще вважається робочою. Цей параметр отримав назву "мокрої" температури кипіння.

При зниженні температури в'язкість гальмівної рідини підвищується, вона густішає, її здатність до прокачування знижується. В найпростішій гальмівній системі без модулів ABS, ESP та подібних в'язкість гальмівної рідини не є критичним параметром. Однак, в сучасних автомобілях з чисельними електронно-гідравлічними блоками, що втручаються в роботу гальмівної системи, стабільність властивостей гальмівної рідини має дуже високу роль. Вона має, як і оливи для АКПП, збергіати незмінні характеристики в максимальному діапазоні температур.

Основні характеристики гальмівних рідин за стандартом DOT та відмінності по класах

«Суха» температура кипіння, *С

«Мокра» температура кипіння, *С

Ліміт в'язкості, мм2/с

Основа

LHM

249

249

1200

Мінеральне масло

DOT 5

260

180

900

Силікон

DOT 2

190

140

Касторове масло, спирт

DOT 3

205

140

1500

Гліколь

DOT 4

230

155

1800

Гліколь, борна кислота

DOT 5.1

260

180

900

Гліколь, борна кислота


Змішуваємість гальмівних рідин

тормозные жидкости типы видыЧи можна змішувати різні гальмівні рідини? Можна, але з обмеженнями. Гальмівні рідини, навіть різних класів, але такі, що мають однакову основу, без жодних наслідків змішууються одна з одною. При цьому характеристики готової рідини зміняться в залежності від того яка рідина була додана до якої та в якій кількості. Для доливки краще щастососвувати рідину класом вище, ніж та, що знаходиться в системі. Так, DOT 5.1 можна доливати і в DOT 4, і в DOT 3.
Змішувати ж рідини з різними основами в жодному разі не можна. Як і не можна доливати гальмівну рідину на будь-якій основі до мінерального масла.

Гальмівні рідини, як і охолоджуючі рідини, в залежності від свого типу, маркуються кольором. Всі поліетиленгліколеві рідини мають бурштиново-жовтий колір, силіконові DOT 5 – рожвеий, а масло LHM – зелений.

Термін служби гальмівної рідини

Не зважаючи на те, що до складу гальмівних рідин входять присадки, що зв'язують вологу, їх дія та ефективність є обмеженою і з часом гальмівна рідина починає набирати вологу. В результаті температура її кипіння знижується, погіршуються антикорозійні й змащуючі властивості.
Коли міняти гальмівну рідину? В технічній документації до автомобіля можуть бути вказані різні інтервали заміни, а інколи вони взагалі можуть бути не визначені. Однак, всі гальмівні рідини мають свій чітко визначений термін служби, по завршенню якого їх характеристики виходять за допустимі межі, навіть якщо автомобіль весь цей час стояв нерухомо. Відбувається це внаслідок постійного поглинання гальмівною рідиною вологи з повітря.

Термін служби рідин класу DOT 3 складає 1-2 роки, рідин класу DOT 4 – 2-3 роки, а заміну рідини класу DOT 5.1 рекомендується робити раз на 3-4 роки.

Рідини класу DOT 5 збергіають свої властивості в допустимих межах до 5 років, однак через надзвичайну схильність до аерації (насичення повітрям), використання рідин цього класу обмежено, а в автомобілях, що мають в своїй конструкції электронно-гідравлічні компоненти (ABS, ESP тощо) взагалі неприпустимао.

З лінійкою гальмівних рідин DynaPower (Німеччина) та Ipone (Франція) ви можете ознайомитись у відповідному розділі нашого сайту.