классификация моторных масел

Перші стандарти та класифікації моторних олив з'явились вже на початку ХХ століття – за часів легендарного Ford T. В процесі розвитку та вдосконалення автомобільних двигунів, змінились і вимоги до автомобільних олив, що відобраджались у відповідних специфікаціях. Сьогодні в автомобільному світі існує два загальних стандарта класифікації моторних олив – американський API та європейський ACEA, а також декілька фірмових систем класифікацій і допусків автовирбників.

Стандарт ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles - Асоціація європейських автомобільних конструкторів) застосовується для класифікації моторних олив в Європі. Через наявність великої кількості фірмових допусків автовиробників, є досить загальним і по багатьом параметрам базовим для них. Використовуєтсья азійськими автовиробниками, що працюють на європейському ринку. Не застсовується в Північній Америці.

Стандарт API (American Petroleum Institute – Американський Інститут Нафти) є діючим стандартом класифікації оторних олив в Північній Америці. Розроблений разом з ASTM (American Society for Testing and Materials) і SAE (Society of Automobile Engineers). Своє поишрення в Азії отримав завдяки історії розвитку японського, корейського та китайського автомобілебудування. В Європе не застосовується.

Система ILSAC - діючий стандарт, введений міжнародним комітетом по стандартизації та апробації моторних олив (ILSAC- International Lubricant Standardization and Approval Committee). Комітет було створено американською та японською асоціаціями виробників автомобілів ААМА і JAMA. Є розповсюдженим серед американських, японських та корейських автовиробників.

У зв'язку з тим, що в Європі та Америці застосовуються різні, хоча багато в чому й дуже схожі стандарти, оливи для європейського ринку дуже часто не мають діючих омологацій API, а оливи для американського ринку – омологацій ACEA, навіть якщо продукт в дійсності відповідає чи перевершує вимоги стандарту.

Класифікація ACEA

Європейський стандарт ACEA висуває жорсткіші, ніж стандарт API тих саме років, вимоги до олив. Згідно з класифікацією, моторні оливи поділяються на три класи.
Клас A/B: для бензинових та дизельних двигунів легкових автомобілів та легкої комерційної техніки;
Клас C: масла зі зниженою зольністю (Low SAPS - Sulfated Ash, Phosphorus, Sulphur) для бензинових та дизельних двигунів легкових автомобілів та легкої комерційної техніки з додатковими системами нейтралізації відпрацьованих газів, в тому числі з системами EGR, багатоступеневими каталізаторами, сажовими фільтрами DPF;
Клас E: для важких вантажних автомобілів, будівельної тезхніки тощо.
В класифікації ACEA, на відміну від американської, назва класу не змінюється при зміні вимог до властивостей оливи чи методики тестування. Зміни відображаються у маркуванні класу за ркоами (наприклад, A3-04/B4-04).

В легких бензинових і дизельних двигунах застосовуються однакові оливи тому масла класів A і B (для легких бензинових і легких дизельних двигунів) поєднані в один клас та йдуть парою (A/B).

Клас

Застосування

А1/В1

Малов'язкі енергоощадні оливи зі зниженою в'язкістю HTHS (HTHS >2,6 мПа*с для олив в'язкістю SAE xW-20 та від 2,9 до 3,5 мПа*с для решти класів в'язкості)
Такими оливамиє: Aral HighTronic F 5W-30 DynaPower Premium F 5W-30

А3/В3

Для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженими інтервалами, в том числі для двигунів, оснащених турбонаддувом. Стандартна в'язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral MegaTronic 10W-60 Aral HighTronic M 5W-40 Aral SuperTronic G 0W-30 DynaPower Premium 5W-40 DynaPower Basic 10W-40 DynaPower TD Trans 15W-40

А3/В4

Для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженими інтервалами, в том числі для двигунів, оснащених турбонаддувом те безпосереднім впорскуванням пального, насос-форсунками чи системами Common Rail. Стандартна в'язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral HighTronic 5W-40 Aral HighTronic M 5W-40 Aral SuperTronic G 0W-30 Aral SuperSynth 0W-40 Aral BlueTronic 10W-40 DynaPower Premium 5W-40 DynaPower Basic 10W-40 DynaPower TD Extra 10W-40 DynaPower TD Plus 15W-40

А5/В5

Малов'язкі енергоощадні оливи для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженимиміжсервісними інтервалами, в том числі для двигунів, оснащених турбонаддувом. Знижена в'язкість HTHS 2,9 – 3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral SuperTronic E 0W-30 Aral HighTronic F 5W-30 DynaPower Premium F 5W-30

motor oil gap

Оливи класу ACEA С зі зниженою зольністю для бензинових та дизельних двигунів

Клас

Застосування

C1

Малов'язкі енергоощадні оливи зі зниженним показником в'язкості HTHS від 2,9 мПа*с. Низька зольність. Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралзації відпрацьованих газів.
Такими оливами є: Aral HighTronic C 5W-30

C2

Малов'язкі енергоощадні оливи зі зниженою в'язкістю HTHS. Середня зольність. Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів. Знижена в'язкість HTHS від 2,9 мПа*с.
Такими оливами є: Aral SuperTronic 0W-40 Aral HighTronic J 5W-30

C3

Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів, що працюють у важких умовах або з подовженими міжсервісними інтервалами, в тому числі з турбонаддувом. Низька та середня зольність. Стандартна в'язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral SuperTronic 0W-40 Aral SuperTronic Longlife III 5W-30 Aral HighTronic G 5W-30 DynaPower Synth 5W-30 DynaPower Premium C3 5W-40

C4

Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів, в тому числі з турбонаддувом. Низька зольність. Стандартна в'язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral HighTronic R 5W-30

motor oil gap

Оливи класу АСЕА Е для вантажних автомобілів

Клас

Застосування

E1

Для дизельних двигунів без турбонаддува, що працюють в легких умовах зі стандартними інтервалами заміни. За властивостями відповідає специфікації MB 227.1;
Клас скасовано у 1998 році.

E2

Для слабонавантажених дизельних двигунів без сажових фільтрів, систем рециркуляції зі стандартними інтервалами заміни. За властивостями відповідає специфікаціям MB 228.1, MAN 271.
Клас скасовано у 2007 році.
Такими оливами є:
Aral Traktoral 10W-40 DynaPower TD Trans 15W-40

E3

Для дизельних двигунів без сажових фільтрів та систем рециркуляції, що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подвоженими інтервалами заміни.
Клас скасовано у 2002 році.

Е4

Для високооборотистих дизельних двигунів еколоогічних класів Euro I, Euro II і Euro III (без сажових фільтрів), що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подвоженими інтервалами заміни. Висока зольність, добрі протиокислювальні властивості.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral 5W-30 Aral MegaTurboral 10W-40 DynaPower TD Ultra 10W-40

E5

Для високооборотистих дизельних двигунів еколоогічних класів Euro I, Euro II і Euro III (без сажових фільтрів), що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подвоженими інтервалами заміни. Від олив класу Е4 відрізняються відповідністю жорсткішим вимогам, що висуваються американськими стандартами API.
Клас скасовано у 2002 році.
Такими оливами є: Aral Turboral 10W-40

Е6

Відповідає класу E4, однак, з обмеженнями за зольністю. Для дизельних двигунів екологічних класів Euro I - Euro V, в тому числі оснащених системами рециркуляції EGR та сажовими фільтрами.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral LA 5W-30 Aral MegaTurboral LA 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40

Е7

Для дизельних високооборотистих двигунів екологічних класів Euro I - Euro IV з системами рециркуляції (EGR) та зниження викидів оксидів азоту, без сажових фільтрів та таких, що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подовженими інтервалами заміни. Покращені антиокислювальні та миючі властивості.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral 5W-30 Aral SuperTurboral LA 5W-30 Aral MegaTurboral 10W-40 Aral MegaTurboral LA 10W-40 Aral MegaTurboral S 10W-40 Aral MegaTurboral S3 10W-40 Aral Turboral 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40 DynaPower TD Ultra 10W-40 DynaPower TD Plus 15W-40

Е9

Відповідає класу E7, однак, з обмеженнями за зольністю. Для дизельних двигунів екологічних класів Euro I - Euro V, в тому числі оснащених системами рециркуляції EGR та зниження викидів оксидів азоту і сажовими фільтрами.
Такими оливами є: Aral MegaTurboral VR 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40

motor oil gap

Класифікація API

Історично в Америці легкові автомобілі та легкі вантажівки (траки) комплектуються виключно бензиновими двигунами. Дизеля ж є встановлюються виключно на важку техніку. Тому в класифікації API моторні оливи розділяються на дві великі категорії: S (Service) для бензинових двигунів та C (Commercial) для дизельних двигунів комерційної техінки.

Еволюція класифікації API

Оливи стандарту API S для бензинових двигунів

Клас

Статус

Застосування

SN

Актуальний

Представлений в жовтні 2010 року.
Основні характеристики: покращений захист поршнів від високотемпературних відкладень, жорсткіші вимогу до шламоутворення, покращена сумісність з ущільнюючими компонентами двигуна, обмежений вміст фосфору.
Вимоги до енергоощадних (FE- fuel economy) олив класу API SN відповідають вимогам стандарту ILSAC GF-5: покращені паливна економічність, захист турбокомпресорів, систем зменшення токисчності вихлопу, підвищена стійкість при використанні до етанол-містких бензинів (аж до E85).
Оливи API SN близькі за властивостями до олив АСЕА С з поправкою на високотемпературну в'язкість HTHS.
Такими оливами є: Aral HighTronic 5W-40 Aral HighTronic M 5W-40 Aral SuperTronic 0W-40 Aral SuperSynth 0W-40 Aral HighTronic G 5W-30 DynaPower Premium C3 5W-40

SM

Актуальний

Введений у 2004 році. В порівнянні з попередніми специфікаціями, вносить додадткові вимоги до протиокислювальних, миючих властивостей оливи та її ресурсу. З'являється поняття енергоощадних олив.
Для двигунів, випущених до 2010 року.
Такою оливою є: DynaPower Premium 5W-40

SL

Актуальний

Введений у 2001 році. Основні характеристики: підвищений (в порівнянні з SJ) захист від зносу, покращення паливною економічності, зниження кількості викидів шкідливих речовин, збільшені сервісні інтервали. Жорсткіші методики тестування. Для двигунів, випущених до 2004 року.
Такими оливами є: Aral SuperTronic E 0W-30 Aral SuperTronic G 0W-30 Aral HighTronic F 5W-30 Aral BlueTronic 10W-40 Aral Turboral 10W-40 DynaPower Premium F 5W-30 DynaPower Basic 10W-40 DynaPower TD Extra 10W-40 DynaPower TD Plus 10W-40

SJ

Актуальний

Введений у 1996 році. Жорсткіші вимоги (в порівнянні з SH) до викидів шкідливих речовин.
Для двигунів, виготовлених до 2001 року.

SH

Застарілий

Введений у 1993 році. Основні вимоги відповідають класу SG, однак жорсткіша методика тестування.
Для двигунів, випущених до 1996 року.

SG

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості бензинових двигуів, випущених після 1993 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу, шламоутворення, мають знижену протидію окисленню.

SF

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості бензиновых двигунів, виготовлених після 1988 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу та шламоутворення.

SE

Застарілий

Оливи, не призанчені дял застосування в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1979 року.

SD

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості бензинових жвигунів, виготовлених після 1971 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

SC

Застарілий

Оливи не призначені для застосуванян в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1967 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

SB

Застарілий

Оливи не призначені для застосуванян в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1951 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

SA

Застарілий

Оливи не містять присадок. Оливи не призначені для застосуванян в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1930 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

motor oil gap

Оливи стандарту API C для дизельних двигунів

Клас

Статус

Застосування

CJ-4

Актуальний

Оливи для високооборотистих двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 2010 року та позашляховому стандарту Tier 4. Оливи для застосування в автомобілях, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (в тому числі сажовими фільтрами DPF). Вміст сірки в паливі не більше 0,05% (500 ppm). Не рекомендується застосування олив цього класу з пальним з вмістом сірки більше 0,0015% (15 ppm). Підвищені захист від зносу та відкладень на поршнях, термостабільність, покращені антиокислювальні властивості.
Перевершують оливи класів API CI-4, CI-4 PLUS, CH-4, CG-4 і CF-4.
Такою оливою є: Aral MegaTurboral VR 10W-40

CI-4

Актуальний

Представлений у 2002 році. Для високооборотистих двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 2004 року (представлений у 2002 році). Для застосування в двигунах з системами рециркуляції відпрацьованих газів (EGR). Вміст сірки в паливі не більше 0,5%. Перевершують оливи класів CD, CE, CF-4, CG-4 і CH-4. Деякі оливи класу CI-4 також відповідають класу CI-4 PLUS.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral LA 5W-30 Aral MegaTurboral LA 10W-40 Aral Turboral 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40 DynaPower TD Ultra 10W-40 DynaPower TD Extra 10W-40 DynaPower TD Plus 15W-40

CH-4

Актуальний

Представлений у 1998 році. Для високооборотистих двигуів, що відповідають стандарту екологічності 1998 року. Вміст сірки в паливі не більше 0,5%. Перевершують оливи класів CD, CE, CF-4 і CG-4.
Такими оливами є: Aral MegaTurboral S 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40

CG-4

Застарілий

Представлений у 1995 році. Для високооборотистих двигунів, що працюють у важких умовах і відповідають екологічним нормам 1994 року. Вміст сірки в паливі не більше 0,5%. Перевершують оливи класів CD, CE і CF-4.
Таким оливами є: DynaPower TD Ultra LA 10W-40

CF-4

Застарілий

Представлений у 1990 році. Для високооборотистих двигунів, в тому числі з турбонаддувом. Оливи цього класу можуть застосовуватись замість олив класів CD і CE.
Такою оливою є: Aral Traktoral 10W-40

CF-2

Застарілий

Представлений у 1994 році. Для 2-тактних дизельних двигунів, що працюють в важких умовах. Оливи цього класу можуть застосовуватись замість олив класу CD-II.

CF

Застарілий

Представлений у 1994 році. Для форкамерних двигунів та двигунів, що працюють в важких умовах і на паливі з вмістом сірки більше 0,5%. Оливи цього класу можуть застосовуватись замість олив класу CD.

CE

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик і пошкодження двигуна.

CD-II

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик і пошкодження двигуна.

CD

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик та пошкодженню двигуна.

CC

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1990 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик і пошкодженню двигуна.

CB

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1961 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик та пошкодження двигуна.

CA

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1959 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик та пошкодження двигуна.

motor oil gap

Оливи стандарту ILSAC

Стандарт ILSAC було розроблено сумісно американськими та японськими автовиробниками для клсифікації малов'язких олив, що застосовуються в сучасних бензинових двигунах. Всі оливи класу ILSAC мають знижену високотемпературну в'язкість HTHS. На сьогоднішній день оливи класу ILSAC розділені на 6 класів. Кожен наступний клас висуває додаткові жорсткіші вимоги до властивостей олив та розширює діапазон можливих в'язкостей (як правило, в бік рідкіших олив).

Клас

Статус

Застосування

GF-6

Майбутній

Клас GF-6 має бути представлено у 2019 році. Очікується, що GF-6 буде розділятися на два підкласи: ILSAC GF-6A і ILSAC GF-6B.
Оливи класу GF-6A забезпечуватимуть кращі захист двигуна, паливну економічність та стабільність характеристик в порівнянні з GF-5. Значення HTHS від 2.6 мПа*с.
Оливи класу GF-6B за комплексом характеристик забезпечать ті самі властивості, що й GF-6A, однак матимуть ще низькішу високотемпературну в'язкість HTHS. Також з'являться оливи в'язкістю, нижчою за 0W-20.

GF-5

Актуальний

Представлений у 2010 році. Оливи стандарту GF-5 забезпечують кращий захист поршнів від високотемпературних відкладень та захист турбокомпресорів, мають вищу сумісність з ущільнюючими деталями двигуна, підвищену стійкість при застосуванні в двигунах на етанол-вмісткому бензині аж до E85. Жорсткіші вимоги до шламоутворення. Перевершує GF-1, GF-2, GF-3 та GF-4.

GF-4

Застарілий

Стандарт GF-4 є ідентичним API SM, але потребує проходження додаткових тестів на паливну економічність VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837).
Перевершує GF-1, GF-2 та GF-3.
Такою оливою є: Aral HighTronic F

GF-3

Застарілий

Оливи стандарту GF-3 відповідають вимогам стандарту API SL та директиви EC-II. Додаткові вимоги до стійкості пакету присадок, протидії угару, схильності до відкладень, впливу на системи нейтралізації відпрацьованих газів, паливної економічності.
перевершує GF-1 и GF-2.

GF-2

Застарілий

Представлений у 1996 році. Оливи стандарту GF-2 відповідають вимогам стандарту API SJ та директиви EC-II. Додаткові вимоги до зольності, низькотемпературної стабільності та піноутворення. Допустимі в'язкості: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 та 10W-50.
Перевершує GF-1.

GF-1

Застарілий

Представлений у 1990 році, в 1992 році внесено коригування. Оливи стандарту GF-1 відповідають вимогам стандарту API SH та директиви Energy Conserving II (EC-II). Висувають базові вимоги до олив для амриканських та японських автовиробників.

motor oil gap

Асортимент німецьких моторних олив для легкових автомобілів Aral та DynaPower представлений у відповідному розділі нашого сайту.
Оливи вантажних лінійок Aral та DynaPower представлені в окремому "вантажному" розділі.
Підібрати необхідний для вашого автомобіля продукт можна в системі он-лайн підбору Aral або звернувшись за допомогою до наших спеціалістів.