additivesБудь-яка автомобільна олива (як моторна, так і трансмісійна) або промислове мастило складається з двох основних компонентів: базового масла та пакета функціональних присадок, що поліпшують характеристики базового масла або надають йому додаткові властивості.

Базові масла є основною кінцевого продукту. Їх якість та властивості мають сильний вплив на характеристики оливи. Детальніше про типи базових масел та їх особливості ми розповідали в матеріалі «Синтетика чи напівсинтетика».

Другим основним компонентом кінцевого продукту є функціональні присадки, що входять до складу будь-якої автомобільної або промислової оливи. Присадки в оливах використовують для покращення властивостей кінцевого продукту, що не можна досягти шляхом зміни властивостей базових масел і для збільшення терміну служби оливи (міжсервісного інтервалу) навіть за довготривалих високих навантажень.

Основні типи присадок

Поверхнево-активні присадки

Детергенти та дисперсанти
Детергенти запобігають утворенню високотемпературних лакоподібних та вуглецевих відкладень на поршнях двигуна та нейтралізують кислоти, що уторвюються при згоранні палива.

Дисперсанти протидіють утворенню та накопиченню низькотемпературного шламу, підтримуючи дрібні часточки у завислому стані та запобігаючи їх осіданню на компоненти двигуна.

frictionПротизносні, EP-присадки
Покликані виключити утворення граничного та сухого тертя між сусідніми компонентами (колінчастий вал та вкладиші шатунів, розподільчий вал та пастелі головки блоку чи гідрокомпнесатори, шестерні механічної КПП тощо). Сприяють формуванню захисної масляної плівки на поверхнях деталей зі взаємним тертям (гідродинамічне тертя), надають оливі підвищену стійкість до механічного протискання, попереджують знос внаслідок виникнення сухого тертя між деталями механізму.

Антикорозійні, інгібітори корозії
Забезпечують захист металевих компонентів механізмів від корозії. Формують водовідштовхуючий шар, що запобігає корозійному впливу кисню, вологи та агресивних продуктів горіння палива.

Модифікатори тертя
Для коректної роботи механічних та автоматичних КПП, систем «мокрих» гальм тракторів та «мокрих» зчеплень, оливи, що застосовуються в них, мають забезпечувати певний рівень фрикційного впливу. Модифікатори тертя покликані виключити небажане ковзання та забезпечити необхідний для коректної роботи механізмів рівень тертя. Є свого роду антиподами антифрикційних присадок, тому співвідношення властивостей антифрикційних присадок та модифікаторів тертя має бути дуже точно збалансовано.

Присадки, що поліпшують властивості оливи

dispersants Модифікатори в'язкості
Підтримують стабільність в'язкісних характеристик масла за різних температур, забезпечують достатню прокачуємість оливи за низьких температур (легкий зимовий запус, надійне змащення та мінімізація зносу в морози) та запобігають надмірному розрідненню за високих (стійкість масляної плівки та масляного клину, запобігання появі граничного та сухого тертя).

Депресанти
Запобігають коагуляції та застиганню за низьких температур кристалів воску, що містяться в базовому маслі, забезпечують плинність та прокачуємість оливи в морози.

Відновлюючі для ущільнюючих елементів
Синтетичні базові масла (зокрема, ПАО масла IV групи) мають схильність до висушування еластомерів, в результаті чого прокладки та сальники втрачають еластичність, «дубіють» та можуть почати пропускати оливу. Відновлюючі присадки підтримують ущільнюючі елементи в еластичному стані. Також можуть мати відновлювальний ефект.

Захисні присадки

corrosionАнтиоксиданти
Запобігають окисленню оливи під впливом кисню, високих температур та агресивних продуктів горіння пального. Підтримують стабільність в'язкісних характеристик, запобігаючи підвищенню в'язкості оливи внаслідок її окислення, сповільнюють процес старіння оливи.

Інгібітори металів
В процесі роботи механізмів, олива з часом наповнюється мікроскопічною металевою стружкою та відходами горіння пального, які є каталізаторами окислювальних процесів. Інгібітори запобігають цьому каталітичному впливу та формують додатковий захисний шар на металевих деталях, запобігаючи передчасному окисленню оливи та додатковому зносу механізмів.

Протипінні присадки
Постійні вібрації, вплив високого тиску, температур та компонентів, що рухаються з високою швидкістю (наприклад, колінчастого валу в піддоні двигуна) сприяють вспінюванню оливи, що, в свою чергу, призводить до підвищення її кислотності та в'язкості. Крім того, піна легко стискається, що негативно впливає на носівну та гідравліну здатність масла. Протипінні присадки нейтралізують або зводять до мінімуму вспінювання оливи в процесі роботи механізмів.