Класифікація моторних олив

увімкнено
Категорії: Блог

Перші стандарти та класифікації моторних олив з’явились вже на початку ХХ століття – за часів легендарного Ford T. В процесі розвитку та вдосконалення автомобільних двигунів, змінились і вимоги до автомобільних олив, що відобраджались у відповідних специфікаціях. Сьогодні в автомобільному світі існує два загальних стандарта класифікації моторних олив – американський API та європейський ACEA, а також декілька фірмових систем класифікацій і допусків автовирбників.

Стандарт ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles – Асоціація європейських автомобільних конструкторів) застосовується для класифікації моторних олив в Європі. Через наявність великої кількості фірмових допусків автовиробників, є досить загальним і по багатьом параметрам базовим для них. Використовуєтсья азійськими автовиробниками, що працюють на європейському ринку. Не застсовується в Північній Америці.

Стандарт API (American Petroleum Institute – Американський Інститут Нафти) є діючим стандартом класифікації оторних олив в Північній Америці. Розроблений разом з ASTM (American Society for Testing and Materials) і SAE (Society of Automobile Engineers). Своє поишрення в Азії отримав завдяки історії розвитку японського, корейського та китайського автомобілебудування. В Європе не застосовується.

Система ILSAC – діючий стандарт, введений міжнародним комітетом по стандартизації та апробації моторних олив (ILSAC- International Lubricant Standardization and Approval Committee). Комітет було створено американською та японською асоціаціями виробників автомобілів ААМА і JAMA. Є розповсюдженим серед американських, японських та корейських автовиробників.

У зв’язку з тим, що в Європі та Америці застосовуються різні, хоча багато в чому й дуже схожі стандарти, оливи для європейського ринку дуже часто не мають діючих омологацій API, а оливи для американського ринку – омологацій ACEA, навіть якщо продукт в дійсності відповідає чи перевершує вимоги стандарту.

Класифікація ACEA

Європейський стандарт ACEA висуває жорсткіші, ніж стандарт API тих саме років, вимоги до олив. Згідно з класифікацією, моторні оливи поділяються на три класи.
Клас A/B: для бензинових та дизельних двигунів легкових автомобілів та легкої комерційної техніки;
Клас C: масла зі зниженою зольністю (Low SAPS – Sulfated Ash, Phosphorus, Sulphur) для бензинових та дизельних двигунів легкових автомобілів та легкої комерційної техніки з додатковими системами нейтралізації відпрацьованих газів, в тому числі з системами EGR, багатоступеневими каталізаторами, сажовими фільтрами DPF;
Клас E: для важких вантажних автомобілів, будівельної тезхніки тощо.
В класифікації ACEA, на відміну від американської, назва класу не змінюється при зміні вимог до властивостей оливи чи методики тестування. Зміни відображаються у маркуванні класу за ркоами (наприклад, A3-04/B4-04).

В легких бензинових і дизельних двигунах застосовуються однакові оливи тому масла класів A і B (для легких бензинових і легких дизельних двигунів) поєднані в один клас та йдуть парою (A/B).

Клас

Застосування

А1/В1

Малов’язкі енергоощадні оливи зі зниженою в’язкістю HTHS (HTHS >2,6 мПа*с для олив в’язкістю SAE xW-20 та від 2,9 до 3,5 мПа*с для решти класів в’язкості).
Скасовано, перекривається ACEA C5.
Такими оливамиє: Aral HighTronic F 5W-30 DynaPower Premium F 5W-30

А3/В3

Для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженими інтервалами, в том числі для двигунів, оснащених турбонаддувом. Стандартна в’язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral MegaTronic 10W-60 Aral HighTronic M 5W-40 Aral SuperTronic G 0W-30 DynaPower Premium 5W-40 DynaPower Basic 10W-40 DynaPower TD Trans 15W-40

А3/В4

Для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженими інтервалами, в том числі для двигунів, оснащених турбонаддувом те безпосереднім впорскуванням пального, насос-форсунками чи системами Common Rail. Стандартна в’язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral HighTronic 5W-40 Aral HighTronic M 5W-40 Aral SuperTronic G 0W-30 Aral SuperSynth 0W-40 Aral BlueTronic 10W-40 DynaPower Premium 5W-40 DynaPower Basic 10W-40 DynaPower TD Extra 10W-40 DynaPower TD Plus 15W-40

А5/В5

Малов’язкі енергоощадні оливи для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженимиміжсервісними інтервалами, в том числі для двигунів, оснащених турбонаддувом. Знижена в’язкість HTHS 2,9 – 3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral SuperTronic E 0W-30 Aral HighTronic F 5W-30 DynaPower Premium F 5W-30

Оливи класу ACEA С зі зниженою зольністю для бензинових та дизельних двигунів

Клас

Застосування

C1

Малов’язкі енергоощадні оливи зі зниженним показником в’язкості HTHS від 2,9 мПа*с. Низька зольність. Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралзації відпрацьованих газів.
Такими оливами є: Aral HighTronic C 5W-30

C2

Малов’язкі енергоощадні оливи зі зниженою в’язкістю HTHS. Середня зольність. Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів. Знижена в’язкість HTHS від 2,9 мПа*с.
Такими оливами є: Aral SuperTronic 0W-40 Aral HighTronic J 5W-30

C3

Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів, що працюють у важких умовах або з подовженими міжсервісними інтервалами, в тому числі з турбонаддувом. Низька та середня зольність. Стандартна в’язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral SuperTronic 0W-40 Aral SuperTronic Longlife III 5W-30 Aral HighTronic G 5W-30 DynaPower Synth 5W-30 DynaPower Premium C3 5W-40

C4

Для двигунів, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів, в тому числі з турбонаддувом. Низька зольність. Стандартна в’язкість HTHS >3,5 мПа*с.
Такими оливами є: Aral HighTronic R 5W-30

C5

Для сучасних двигунів, оснащених системами нейтралізації відпрацьованих газів, системами Старт&Стоп та гібридних двигунів.
В’язкість SAE 0W-20 та 5W-20.
Знижена зольність на рівні ACEA C3. Знижена в’язкість HTHS 2,6-2,9 мПа*с.

 

Оливи класу АСЕА Е для вантажних автомобілів

Клас

Застосування

E1

Для дизельних двигунів без турбонаддува, що працюють в легких умовах зі стандартними інтервалами заміни. За властивостями відповідає специфікації MB 227.1;
Клас скасовано у 1998 році.

E2

Для слабонавантажених дизельних двигунів без сажових фільтрів, систем рециркуляції зі стандартними інтервалами заміни. За властивостями відповідає специфікаціям MB 228.1, MAN 271.
Клас скасовано у 2007 році.
Такими оливами є:
Aral Traktoral 10W-40 DynaPower TD Trans 15W-40

E3

Для дизельних двигунів без сажових фільтрів та систем рециркуляції, що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подвоженими інтервалами заміни.
Клас скасовано у 2002 році.

Е4

Для високооборотистих дизельних двигунів еколоогічних класів Euro I, Euro II і Euro III (без сажових фільтрів), що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подвоженими інтервалами заміни. Висока зольність, добрі протиокислювальні властивості.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral 5W-30 Aral MegaTurboral 10W-40 DynaPower TD Ultra 10W-40

E5

Для високооборотистих дизельних двигунів еколоогічних класів Euro I, Euro II і Euro III (без сажових фільтрів), що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подвоженими інтервалами заміни. Від олив класу Е4 відрізняються відповідністю жорсткішим вимогам, що висуваються американськими стандартами API.
Клас скасовано у 2002 році.
Такими оливами є: Aral Turboral 10W-40

Е6

Відповідає класу E4, однак, з обмеженнями за зольністю. Для дизельних двигунів екологічних класів Euro I – Euro V, в тому числі оснащених системами рециркуляції EGR та сажовими фільтрами.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral LA 5W-30 Aral MegaTurboral LA 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40

Е7

Для дизельних високооборотистих двигунів екологічних класів Euro I – Euro IV з системами рециркуляції (EGR) та зниження викидів оксидів азоту, без сажових фільтрів та таких, що працюють, в тому числі, у важких умовах та з подовженими інтервалами заміни. Покращені антиокислювальні та миючі властивості.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral 5W-30 Aral SuperTurboral LA 5W-30 Aral MegaTurboral 10W-40 Aral MegaTurboral LA 10W-40 Aral MegaTurboral S 10W-40 Aral MegaTurboral S3 10W-40 Aral Turboral 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40 DynaPower TD Ultra 10W-40 DynaPower TD Plus 15W-40

Е9

Відповідає класу E7, однак, з обмеженнями за зольністю. Для дизельних двигунів екологічних класів Euro I – Euro V, в тому числі оснащених системами рециркуляції EGR та зниження викидів оксидів азоту і сажовими фільтрами.
Такими оливами є: Aral MegaTurboral VR 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40

 

Класифікація API

Історично в Америці легкові автомобілі та легкі вантажівки (траки) комплектуються виключно бензиновими двигунами. Дизеля ж є встановлюються виключно на важку техніку. Тому в класифікації API моторні оливи розділяються на дві великі категорії: S (Service) для бензинових двигунів та C (Commercial) для дизельних двигунів комерційної техінки.

Оливи стандарту API S для бензинових двигунів

Клас

Статус

Застосування

SN

Актуальний

Представлений в жовтні 2010 року.
Основні характеристики: покращений захист поршнів від високотемпературних відкладень, жорсткіші вимогу до шламоутворення, покращена сумісність з ущільнюючими компонентами двигуна, обмежений вміст фосфору.
Вимоги до енергоощадних (FE- fuel economy) олив класу API SN відповідають вимогам стандарту ILSAC GF-5: покращені паливна економічність, захист турбокомпресорів, систем зменшення токисчності вихлопу, підвищена стійкість при використанні до етанол-містких бензинів (аж до E85).
Оливи API SN близькі за властивостями до олив АСЕА С з поправкою на високотемпературну в’язкість HTHS.
Такими оливами є: Aral HighTronic 5W-40 Aral HighTronic M 5W-40 Aral SuperTronic 0W-40 Aral SuperSynth 0W-40 Aral HighTronic G 5W-30 DynaPower Premium C3 5W-40

SM

Актуальний

Введений у 2004 році. В порівнянні з попередніми специфікаціями, вносить додадткові вимоги до протиокислювальних, миючих властивостей оливи та її ресурсу. З’являється поняття енергоощадних олив.
Для двигунів, випущених до 2010 року.
Такою оливою є: DynaPower Premium 5W-40

SL

Актуальний

Введений у 2001 році. Основні характеристики: підвищений (в порівнянні з SJ) захист від зносу, покращення паливною економічності, зниження кількості викидів шкідливих речовин, збільшені сервісні інтервали. Жорсткіші методики тестування. Для двигунів, випущених до 2004 року.
Такими оливами є: Aral SuperTronic E 0W-30 Aral SuperTronic G 0W-30 Aral HighTronic F 5W-30 Aral BlueTronic 10W-40 Aral Turboral 10W-40 DynaPower Premium F 5W-30 DynaPower Basic 10W-40 DynaPower TD Extra 10W-40 DynaPower TD Plus 10W-40

SJ

Актуальний

Введений у 1996 році. Жорсткіші вимоги (в порівнянні з SH) до викидів шкідливих речовин.
Для двигунів, виготовлених до 2001 року.

SH

Застарілий

Введений у 1993 році. Основні вимоги відповідають класу SG, однак жорсткіша методика тестування.
Для двигунів, випущених до 1996 року.

SG

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості бензинових двигуів, випущених після 1993 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу, шламоутворення, мають знижену протидію окисленню.

SF

Застарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості бензиновых двигунів, виготовлених після 1988 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу та шламоутворення.

SEЗастарілий

Оливи, не призанчені дял застосування в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1979 року.

SDЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості бензинових жвигунів, виготовлених після 1971 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

SCЗастарілий

Оливи не призначені для застосуванян в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1967 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

SBЗастарілий

Оливи не призначені для застосуванян в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1951 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

SAЗастарілий

Оливи не містять присадок. Оливи не призначені для застосуванян в більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1930 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до погіршення їх характеристик та пошкодження двигуна.

 

Оливи стандарту API C для дизельних двигунів

Клас

Статус

Застосування

CJ-4Актуальний

Оливи для високооборотистих двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 2010 року та позашляховому стандарту Tier 4. Оливи для застосування в автомобілях, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (в тому числі сажовими фільтрами DPF). Вміст сірки в паливі не більше 0,05% (500 ppm). Не рекомендується застосування олив цього класу з пальним з вмістом сірки більше 0,0015% (15 ppm). Підвищені захист від зносу та відкладень на поршнях, термостабільність, покращені антиокислювальні властивості.
Перевершують оливи класів API CI-4, CI-4 PLUS, CH-4, CG-4 і CF-4.
Такою оливою є: Aral MegaTurboral VR 10W-40

CI-4Актуальний

Представлений у 2002 році. Для високооборотистих двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 2004 року (представлений у 2002 році). Для застосування в двигунах з системами рециркуляції відпрацьованих газів (EGR). Вміст сірки в паливі не більше 0,5%. Перевершують оливи класів CD, CE, CF-4, CG-4 і CH-4. Деякі оливи класу CI-4 також відповідають класу CI-4 PLUS.
Такими оливами є: Aral SuperTurboral LA 5W-30 Aral MegaTurboral LA 10W-40 Aral Turboral 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40 DynaPower TD Ultra 10W-40 DynaPower TD Extra 10W-40 DynaPower TD Plus 15W-40

CH-4Актуальний

Представлений у 1998 році. Для високооборотистих двигуів, що відповідають стандарту екологічності 1998 року. Вміст сірки в паливі не більше 0,5%. Перевершують оливи класів CD, CE, CF-4 і CG-4.
Такими оливами є: Aral MegaTurboral S 10W-40 DynaPower TD Ultra LA 10W-40

CG-4Застарілий

Представлений у 1995 році. Для високооборотистих двигунів, що працюють у важких умовах і відповідають екологічним нормам 1994 року. Вміст сірки в паливі не більше 0,5%. Перевершують оливи класів CD, CE і CF-4.
Таким оливами є: DynaPower TD Ultra LA 10W-40

CF-4Застарілий

Представлений у 1990 році. Для високооборотистих двигунів, в тому числі з турбонаддувом. Оливи цього класу можуть застосовуватись замість олив класів CD і CE.
Такою оливою є: Aral Traktoral 10W-40

CF-2Застарілий

Представлений у 1994 році. Для 2-тактних дизельних двигунів, що працюють в важких умовах. Оливи цього класу можуть застосовуватись замість олив класу CD-II.

CFЗастарілий

Представлений у 1994 році. Для форкамерних двигунів та двигунів, що працюють в важких умовах і на паливі з вмістом сірки більше 0,5%. Оливи цього класу можуть застосовуватись замість олив класу CD.

CEЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик і пошкодження двигуна.

CD-IIЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик і пошкодження двигуна.

CDЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик та пошкодженню двигуна.

CCЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1990 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик і пошкодженню двигуна.

CBЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1961 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик та пошкодження двигуна.

CAЗастарілий

Оливи не призначені для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1959 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до зниження характеристик та пошкодження двигуна.

 

Оливи стандарту ILSAC

Стандарт ILSAC було розроблено сумісно американськими та японськими автовиробниками для клсифікації малов’язких олив, що застосовуються в сучасних бензинових двигунах. Всі оливи класу ILSAC мають знижену високотемпературну в’язкість HTHS. На сьогоднішній день оливи класу ILSAC розділені на 6 класів. Кожен наступний клас висуває додаткові жорсткіші вимоги до властивостей олив та розширює діапазон можливих в’язкостей (як правило, в бік рідкіших олив).

Клас

Статус

Застосування

GF-6Майбутній

Клас GF-6 має бути представлено у 2019 році. Очікується, що GF-6 буде розділятися на два підкласи: ILSAC GF-6A і ILSAC GF-6B.
Оливи класу GF-6A забезпечуватимуть кращі захист двигуна, паливну економічність та стабільність характеристик в порівнянні з GF-5. Значення HTHS від 2.6 мПа*с.
Оливи класу GF-6B за комплексом характеристик забезпечать ті самі властивості, що й GF-6A, однак матимуть ще низькішу високотемпературну в’язкість HTHS. Також з’являться оливи в’язкістю, нижчою за 0W-20.

GF-5Актуальний

Представлений у 2010 році. Оливи стандарту GF-5 забезпечують кращий захист поршнів від високотемпературних відкладень та захист турбокомпресорів, мають вищу сумісність з ущільнюючими деталями двигуна, підвищену стійкість при застосуванні в двигунах на етанол-вмісткому бензині аж до E85. Жорсткіші вимоги до шламоутворення. Перевершує GF-1, GF-2, GF-3 та GF-4.

GF-4Застарілий

Стандарт GF-4 є ідентичним API SM, але потребує проходження додаткових тестів на паливну економічність VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837).
Перевершує GF-1, GF-2 та GF-3.
Такою оливою є: Aral HighTronic F

GF-3Застарілий

Оливи стандарту GF-3 відповідають вимогам стандарту API SL та директиви EC-II. Додаткові вимоги до стійкості пакету присадок, протидії угару, схильності до відкладень, впливу на системи нейтралізації відпрацьованих газів, паливної економічності.
перевершує GF-1 и GF-2.

GF-2Застарілий

Представлений у 1996 році. Оливи стандарту GF-2 відповідають вимогам стандарту API SJ та директиви EC-II. Додаткові вимоги до зольності, низькотемпературної стабільності та піноутворення. Допустимі в’язкості: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 та 10W-50.
Перевершує GF-1.

GF-1Застарілий

Представлений у 1990 році, в 1992 році внесено коригування. Оливи стандарту GF-1 відповідають вимогам стандарту API SH та директиви Energy Conserving II (EC-II). Висувають базові вимоги до олив для амриканських та японських автовиробників.

 

Асортимент німецьких моторних олив для легкових автомобілів Aral та DynaPower представлений у відповідному розділі нашого сайту.
Оливи вантажних лінійок Aral та DynaPower представлені в окремому “вантажному” розділі.
Підібрати необхідний для вашого автомобіля продукт можна в системі он-лайн підбору Aral або звернувшись за допомогою до наших спеціалістів.