Чим відрізняються легкові оливи від вантажних
Принципи роботи, системи живлення та керування дизельного двигуна легкового та вантажного автомобіля ідентичні. Розвиток технологій дозволив підняти робочі оберти дизельних двигунів, в тому числі і «вантажних», до практично бензинових значень, а посилення еклогічних норм призвело до того, що і легкові автомобілі почали оснащуватись системами селективної нейтралізації вихлопних газів через впорскування водного розчину мочевини. Так в чому ж тоді різниця між легковими та вантажними оливами та чи існує вона взагалі.
Основні відмінності між вантажними та легковими оливами полягають у складі базових масел та пакетів присадок і викликані, незважаючи на схожість конструкцій двигунів, в першу чергу, різними умовами їх роботи. Сучасний легковий дизель – це високофорсований двигун невеликого об’єму з турбонаддувом, що працює в широкому діапазоні обертів. Двигуни ж вантажних автомобілів працюють, частіше за все, в легших умовах: при менших навантаженнях і в більш вузькому діапазоні обертів, однак їх витрата пального є неспівставно вищою. Це призводить, незважаючи на максимальне зниження кількості сірки в сучасних паливах, до збільшеного сажоутворення та розрідження оливи пальним, що висуває підвищені вимоги до миючих та диспергуючих властивостей масел.
Більша кількість сажі, утвореної в процесі горіння дизельного пального, призводить до її коагуляції в камері згорання – утворенню великих жорстких часток, котрі, осідаючи на компонентах шатунно-поршневої групи, значно збільшують знос стінок циліндірв, поршней, поршневих кілець. Вантажні оливи містять до 20% присадок, що вдвічі більше, ніж в легкомоторній групі. Більшу частину вантажного пакету присадок при цьому складають дисперсанти, що запобігють утворенню сажових конгломератів, осіданню сажі на деталях двигуна та полірування стінок циліндрів.
Звучить досить енпогано і, начебто, застосування вантажних олив в легкових дизелях має піти їм на користь. Якби не одне “але”: велика кількість дисперсантів в оливі призводить до швидшого зносу клапанного механізму «легкових» двигунів, що підтверджується дослідженням японської організації автомобільних стандартів JASO.
Крім того, застосування систем дожигу відпрацьованих газів EGR, крім підвищення екологічності вихлопу, має й зворотній бік. Повторне спалювання відпрацьованих газів сприяє збільшенню кількості кислот, що утворюються в процесі згорання паливо-повітряної суміші, що, в свою чергу, значно підвищує вирогідність утворення корозійного зносу компонентів двигуна. Для протидії окисленню вантажні оливи мають досить високе лужне число, що призводить до збільшення зольності оливи і негативно впливає на сажові фільтри та каталізаторі, встановлені практично на всіх сучасних легкових автомобілях з дизельними двигунами.
Вкрай довгі міжсервісні інтервали вантажних автомобілів також висувають особливі вимоги до складу базових масел. Так, типова (і на сьогоднішній день вже навіть застаріла) для легкомоторної групи напівсинтетична олива в’язкість 10W-40, у вантажній лінійці може бути представлена маслом на найсучаснішій ПАО-базі з дуже високими індексом в’язкості та стабільністю характеристик.
В лінійках майже всіх великих виробників моторних олив представлені продукти для змішаних парків (Aral Turboral 10W-40, DynaPower TD Extra 10W-40), склад яких оптимізовано для застосування в легкомоторній групі. Однак, варто пам’ятати, що такі оливи, незважаючи на заявлені легкові специфікації (ACEA A3/ B4), як правило, не задовільняють останнім вимогам виробників легкових автомобілів і використовувати їх в «легкових» та малих комерційних дизелях останніх поколінь варто з особливою обережністю.
Отже, основними відмінностями вантажних олив від легкових, є:
– склад базових масел та пакета присадок;
– вдвічі більша кількість присадок в оливі;
– значно більша кількість дисперсантів, що негативно впливають на клапанний механізм легкового двигуна;
– підвищені лужне число та зольність;
– нижча термостабільність;
– нижча стійкість до шламоутворення.
І, все ж, чи можна застосовувати вантажні моторні оливи в легковому автомобілі?
На сьогоднішній день застосування вантажних моторних олив в легкомоторній групі випрадавно лише в таких випадках:
– якщо рівень оливи впав нижче критичної кількості і маслонасос не здатен розвинути необхідний тиск, а доступною є лише вантжна олива. В такому випадку краще хоч щось, аніж нічого;
– якщо на легковому автомобілі встановлено старий дизельний двигун і єдиною його вимогою до оливи є те, щоб вона була моторною;
– якщо в автомобілі відпочатку встановлено “вантажний” двигун. Таке можливо на легких комерційних автомобілях та позашляховиках.
В решті ж випадків, особливо на сучасних легкових автомобілях, застосовувати вантажні оливи не рекомендується.
Асортимент німецьких моторних олив для легкових автомобілів Aral та DynaPower представлено у відповідному розділі нашого сайту.
Оливи вантажних лінійок Aral і DynaPower представлені в окремому “вантажному” розділі.
Підібрати необхідний для вашого автомобіля продукт можливо в системі он-лайн підбору або звернувшись по допомогу до наших спеціалістів.