ТРАНСМІСІЙНІ ОЛИВИ ДЛЯ МКПП, РЕДУКТОРІВ ТА МОСТІВ

увімкнено
Категорії: Блог

Будь-який рухомий механізм в автомобілі потребує надійного змащення – двигун, трансмісія, окремі компоненти ходової та гальмівної систем. Виключенням є хіба що вузли, що мають фрикційну природу роботу: гальма, зчеплення. Велике різноманіття застосовуваних конструкторських рішень, технологій, матеріалів, умов роботи призвели до виникнення досить широкої гами мастильних матеріалів, що мають, на перший погляд, однакову функцію.

Відмінностей між різними трансмісійними оливами не менше, ніж між моторними і до вибору необхідного продукту для механічної коробки передач чи редуктора варто підходити з не меншою відповідальністю. Незважаючи на велику кількість власних фірмових допусків автовиробників, існує три основні критерії, за якими розрізняються трансмісійні оливи для механічних КПП, розподілючих коробок та мостів: клас якості API GL, клас якості за системою ZF та в’язкість за системою SAE. Нерідко різні за назвою фірмові допуски автовиробників пересікаються один з одним на одних й тих саме продуктах і, врешті решт, зводяться до API GL, SAE і ZF. Виключення, звісно ж, існують, але вони зустрічаються досить нечасто і, як правило, є наслідком закритої автовиробником рецептури.

Класифікація олив для МКПП та мостів

Згідно системи клсифікації API GL, трансмісійні оливи поділяються на 6 класів якості залежно від їх призначення та кількості протиззносних і багатофункціональних присадок.
Оливи класів API GL-1, GL-2 та GL-6 в даний час не застосовуються. GL-1 і GL-є застарілими і їх властивості не можуть задовільнити сучасні потреби автовиробників, а GL-6 тому, що їх застосування технологічно та економічно не виправдано.

Оливи класу GL-3 призначені для середньонавантажених конусних та подібних передач вантажних автомобілів та синхронізованих механічних коробок передач легкових автомобілів та мають в своєму складі до 2,7% протизносних присадок. Оливи цього класу не призначені для гіпоїдних передач.

Оливи класу GL-4 є, мабуть, найуніверсальнішими з усіх оскільки їх застосування передбачено в конусних та гіпоїдних передачах, синхронізованих і несинхронізованих КПП, що працюють в різних умовах. Оливи класу GL-4 різних в’язкостей є основними для застосування в механічних та роботизованих коробках передач та містять до 4% протизносних и протизадирных присадок. Частіше за все під «масло в КПП» чи «масло в коробку» мається на увазі саме олива класу GL-4.

Клас GL-5 було розроблено для застосування в дуже навантажених передачах, що працюють в важких умовах. Оливи цього класу містять до 6,5% протизносних, протизадирних та інших багатофункціональних присадок. Їх основне застосування – гіпоїдні передачі зі значним зміщенням вісей та інші компоненти трансмісії. В синхронизованих механічних коробках передач оливи класу GL-5 застосовуються досить рідко через негативний вплив збільшеної кількості присадок на роботу синхронізаторів та їх ресурс. Оливи класу GL-5 зі спеціальним пакетом LS-присадок також застосовуються в диференціалах з самоблокуванням.

Маркування та в’язкість трансмісійних олив

масла для мкпп, редукторов, осей

Визначення та маркування в’язкості трансмісійногої оливи за загальним принципом є ідентичним маркуванню моторним оливам і визначається стандартом SAE J306, згідно якого позначення має вигляд yyW-xx, де «yy» позначає «зимову» в’язкість, а «xx» – в’язкість оливи при 100 градусах.
При цьому, в залежності від робочих температур і навантажень, достатній та необхідний рівень характеристик може бути досягнутий й виключно «зимовим рядом». Наприклад, одна з застосовуваних оригінальних олив для МКПП VW AG має в’язкість 75W.

В системі маркування ZF представлено 15 типів трансмісійних олив, що позанчаються кодами від ZF TE-ML-01 до ZF TE-ML-15 і включають агрегатии від найпростіших несинхронізованих передач з шестернями постійного зачеплення до корабельних трансмісій та складних гідравлічних систем транспортниых засобів спеціального та військового призначення. Для кожного типу оливи, визанченого кодом ZF, вказано його цільове призначення, класи в’язкості та допущені до застосування продукти. Класифікація ZF разом з фірмовими допусками автовиробнкиів є основною у європейскьих виробників трансмісій та автомобілів.

Як та яку обрати оливу для КПП, розподіляючої коробки чи моста?

В першу чергу, необхідно дізнатись рекомендації виробника автомобіля за класами якості API GL чи ZF та в’язкості за стандартом SAE. Найуніверсальнішим і, як правило, найрозповсюдженішим вибором для механічної синхронізованої коробки передач є олива класу GL-4 в’язкістю 75W-80 – 75W-90,а для розподіляючої коробки та редукторів – GL-5 в’язкістю 75W-90. Однак, завжди можливі індивідуальні варіанти.

Як часто замінювати оливу в коробці передач і чи варто це робити?

Якою б якісною не була олива та прецезійною обробка деталей трансмісії, в процесі її роботи неминуче з’являються продукти зносу, а сама олива з часом окислюється. Хоча автовиробники нерідко взагалі не регламентують заміну оливи в МКПП чи мостах, стверджуючи, що заводський продукт розрахований на весь термін служби, однак, які саме терміни маються на увазі – невідомо. І сама олива з часом втрачає свою змащуючі та протизносні властивості через окислення та змішування з продуктами зносу.
Таким чином, якщо автовиробником не передачено регламент заміни олив, першу заміну в МКПП варто здійснити на 100-150 тисячах кілометрів пробігу. Загальний регламент заміни синтетичної трансмісійної оливи складає 90-100 тисяч кілометрів, а напівсинтетичні не варто міняти рідше, ніж раз на 50-60 тисяч кілометрів пробігу. І, звісно ж, за високих навантажень, потраплянні води до КПП чи мости, інтервали варто скоротити.

Скільки потрібно оливи та як перевірити її рівень?

В більшості механічних КПП, редукторах та мостах, можливість перевірки рівня оливи не передбачена конструктивно, а об’єм заливки при заміні оливи чи після ремонту вузла прописаний в сервісній документації. Кількість оливи, необхідної для механічної КПП, складає, як правило, 2-3 літри. В роботизованій коробці, ї об’єм може сягати й 10 літрів.

Ознайомитись з асортиментом трансмісійних олив для механічних КПП, мостів та редукторів німецьких олив Aral, Rowe та DynaPower і французьких олив Total та Elf ви можете у відповідному розділі нашого сайту.
Підібрати необхідний для вашого автомобіля продукт можливо в системі он-лайн підбору Aral, Rowe чи Total/ Elf або ж звернувшись за допомогою до наших спеціалістів.