Синтетичне масло: міфи й реальність

увімкнено
Категорії: Блог

Синтетичне масло як новий виток у розвитку моторобудування у свій час породив безліч дискусій, міфів та стереотипів. Ми розповімо про їх склад та походження, щоби розставити всі крапки над “i”.

Одним з найбільш поширених критеріїв відмінностей моторних олив є їх «синтетичність». Цей термін вказує на тип базової оливи, оскільки масло складається з основи (бази) та присадок. За цим критерієм серед автолюбителів розповсюджений такий поділ мастильних матеріалів на три групи: мінеральне, напівсинтетичне та синтетичне масло. Чи є такий поділ коректним з точки зору технології виробництва та чи вказує він на якість масла, спробуємо розібратись в цій статті.

Отже, більшість споживачів вважають, що моторне масло з маркуванням в’язкості SAE 5W-40 – це синтетика. А ще буває синтетичне масло 5W-30. Ну і масло 10W-40 – це напівсинтетика. Відповідно 15W-40 – це проста мінералка, а більше нам знати нічого не потрібно, коли ми хочемо купити напівсинтетичне масло для ВАЗ 2106 -:)

Чи правильним є такий рейтинг синтетичних масел? І чи буде саме синтетичне масло  найкращим для вашого автомобіля? На перше питання відповідь однозначна: такий поділ на три групи є надто примітивним. Він не застосовується технологами. А щодо найкращого масла, то його можна визначити не за маркуванням в’язкості.  

Головне – основа

Отже, чим синтетичне моторне масло відрізняється від напівсинтетичного та мінерального?

Простими словами, чим більш синтетичною є олива, тим стабільніші її характеристики, кращі захисні та низькотемпературні властивості. Такі характеристики синтетичних олив є наслідком властивостей та характеристик основи, або як їх називають базових олив. Це дійсно основний компонент у виробництві готових товарних олив.

Одним з важливих параметрів базових олив є індекс в’язкості ІВ (англ. VI – viscosity index). Він характеризує стабільність в’язкості масла в залежності від температури. Чим вищим є ІВ, тим в’язкість масла менше залежить від температури. А саме це нам і потрібно, щоби масло залишалось рідким на морозі для легкого запуску двигуна та не перетворювалось на “воду” під час високих температур та навантажень.

Виявляється, їх не три групи, а п’ять!

Отже індекс в’язкості, а також вміст сірки та вміст насичених вуглеводнів лягли в основу  класифікації базових олив Американського Інституту Нафти (API). Це загальноприйнята міжнародна класифікація, і в ній базові оливи поділяються не на три, а на п’ять груп:

Група 1. Мінеральні масла, що містять менше 90% насичених вуглеводнів та мають індекс в’язкості в районі 90. Це найменш очищене масло, відповідно найдешевше. Містить багато різних за розміром та властивостями молекул, які навіть між собою утворюють зайве тертя. Використовується для найпростіших мастильних матеріалів, наприклад гідравліки. Моторних олив з такою основою в нашому асортименті нема. 

Група 2. Мінеральні масла з кількістю насичених вуглеводнів 90% і більше, та індексом в’язкості близько 100. Насичені вуглеводні більш стабільні, тому що їх молекулярні зв’язки втрачають схильність до окислення. Масло цієї групи очищене від зайвих домішок, таких як сірка, і є більш однорідним. Це досягається процесом гідрокрекінгу – розриванням великих молекул на менші та їх насиченням воднем. Це суттєво покращує мастильні властивості та ресурс масла.

Група 3. Мінеральні масла, що були піддані процесу більш глибокого (порівняно з групою 2) каталітичного гідрокрекінгу (НС). Відповідно вони мають ще більш однорідну структуру, що значно покращує їх мастильні властивості. Група 3 теж містить понад 90% насичених вуглеводнів та має індекс в’язкості понад 120.

Група 4. Повністю синтетичні базові масла на основі поліальфаолефінів (ПАО) з індексом в’язкості близько 130-140. Оскільки ця група складається зі штучно утворених (синтезованих) молекул, які виготовляються не в надрах землі, а в строго контрольованих заводських умовах, на виході отримується ідеальна однорідна структура. ПАО-синтетика не містить парафіну, тому нижня межа її застосування може сягати -50…-60°С.

Група 5. Повністю синтетичні базові масла, що за тими чи іншими властивостями не потрапили до попередніх груп. До цієї групи входять базові масла на основі складних ефірів (вони ж естери), складних спиртів тощо.

Група

Технологія отримання

Вміст насичених вуглеводнів

Вміст сірки

Індекс в’язкості

Група I

Очищення

<90%

>0,03%

80 – 110

Група II

Насичення воднем (гідрокрекінг)

≥90%

≤0,03%

90 – 120

Група III

Каталітичний гідрокрекінг

≥90%

≤0,03%

≥120

Група IV

Хімічна реакція синтезу

Поліальфаолефіни (ПАО)

Група V

Синтез та ін.

Силікони, органічні фосфіти, поліалкіленгликолі (ПАГ), біорозкладні оливи, тощо

Відмінності та переваги кожної групи

Мінеральні масла отримують в результаті глибокого очищення нафти, вони мають досить непогані характеристики, хороші змащуючі властивості та гарно розчиняють присадки. Однак, мінеральні масла мають невисоку термостабільність, а їх в’язкість сильно залежить від температури. Їх основна перевага – низька ціна.

Напівсинтетичні масла, або точніше частково-синтетичні масла – це, за своєю сутністю, мінеральні масла, експлуатаційні властивості котрих були покращені шляхом додавання до 30% синтетичних масел групи 3 (HC-синтетика) чи, значно рідше, четвертої групи.

Гідрокрекінгові масла третьої групи відносяться до синтетичних масел, хоча й виробляються з нафти. В процесі каталітичного гідрокрекінгу базові мінеральні масла піддаються ряду хімічних реакцій, що суттєво змінюють молекулярну структуру оливи та її властивості. В результаті такого хімічного впливу з мінерального масла видаляються сполуки азоту та сірки, випрямляється та очищується його молекулярна решітка. Внаслідок зміни молекулярної структури гідрокрекінгова олива за комплексом характеристик стає максимально схожим на повністю синтетичне масло. А за рядом параметрів і перевершує його, зберігаючи при цьому всі плюси мінеральних олив – високу здатність до розчинення присадок та добрі змащуючі властивості. Відносно доступна ціна є не останнім фактором. 

Синтетичні оливи, що представлені на ринку, є в своїй більшості саме гідрокрекінговими маслами. В тому числі й оливи з найвимогливішим допуском VW 504 00/507 00 (такими є, наприклад, Aral SuperTronic K 5W-30, DynaPower Synth 5W-30), що витримує міжсервісні інтервали до 40 тисяч кілометрів. Втім, не будемо забувати про високоякісні присадки!

Масла 4 та 5 груп є хімічно-синтезованими «ненафтовими» базовими маслами. Тобто їх отримують не шляхом очищення нафти. В маркуванні вони позначаються як повністю синтетичні – fully synthetic (англ.) або vollsynthetisch (нім.). Вони складаються з кількох груп. Найпоширеніші з них – поліальфаолефіни (ПАО) та естери (або інша назва – ефіри). Повністю синтетичні базові масла вирізняються дуже високою термостабільністю, високою плинністю (текучістю) та проникаючою спроможністю за мінусових температур, хорошими протиокислювальними властивостями, низькою випаровуваністю та витратою на угар.

Однак, синтетичні бази мають і недоліки. Зокрема ПАО мають низьку здатність до розчинення присадок та не надто високі змащувальні властивості. Для забезпечення добрих змащувальних властивостей та, що вкрай важливо, розчинення присадок, в товарні повністю синтетичні масла ПАО додають масла 5 групи – складні ефіри, або 3 групи – гідрокрекінгові масла (HC). На сьогоднішній день це найкращі синтетичні масла. Втім, найдорожчі.  

Зв’язок між в’язкістю та синтетичною основою

Тепер можна провести певні паралелі між в’язкістю та матеріалом основи. Цей зв’язок зовсім не прямий. Мінеральні масла найчастіше мають в’язкість 15W-40, а також це застарілі односезонні (літні та зимові) масла, наприклад SAE 20W-20, SAE 30, SAE 40, SAE 50.  

Напівсинтетичне масло – це найчастіше 10W-40. Саме ця група має великий спектр варіантів основи, це групи 1 + 3, 2 + 3, і навіть 2 + 4, особливо для сучасних вантажних авто. Остання комбінація – це, напевне, найкраще напівсинтетичне маслом. Втім якість товарного готового масла залежить і від присадок, і від кількості синтетичної основи. Відповідно різна напівсинтетика може сильно відрізнятись в ціні. Також напівсинтетичним може бути і масло 5W-30, в тому числі для вантажних авто. Ще один варіант – напівсинтетичне масло 10W-50.

Наступна група – синтетика. Більшість моторних масел з маркуванням 5W-  є синтетичними, що виготовляються з базових олив групи 3. Це так звана гідрокрекінгова HC-синтетика. Приклади: 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50.

І остання група – це найдорожчі мастильні матеріали на повністю синтетичній основі. Це, як правило, масла0W-20, 0W-30, 0W-40, 10W-60. Деколи масло 5W-40 також може бути виготовлене на 100% синтетичній ПАО-основі, наприклад Rowe Synth RS 5W-40

Стереотипи про синтетичне масло

Досить популярним є стереотип, що не бажано застосовувати синтетичні оливи в старих автомобілях, особливо якщо раніше застосовувалось напівсинтетична чи мінеральна олива. Це аргументується тим, що нібито “побіжить з усіх щілин”. Частково цей міф має підґрунтя, однак лише в одному випадку.

Якщо раніше в двигун довгий час заливалась низькоякісна олива, порушувались інтервали її заміни і двигун зсередини покрився коксом і відкладеннями, то нерідко зношені сальники й прокладки не протікають виключно через їх закоксованість. В такому випадку прокладки й сальники через певний час після переходу на якісну оливу з добрими миючими властивостями почнуть її пропускати, незалежно від її «синтетичності».

Ще одним популярним аргументом є те, що синтетичні оливи є рідкішими. Повністю синтетичні оливи, створені на основі базових олив 4 групи (ПАО-синтетика) дійсно мають кращу плинність (текучість), аніж гідрокрекінгові синтетичні оливи. Траплялися випадки, коли прокладки й сальники починали трохи “сопливити” після переходу з мінеральної на ПАО-оливу. Але це траплялось, коли відбувався перехід на значно рідші масла, наприклад з SAE 50 на масло 0W-30, яке дійсно має вищу пенетрацію (проникаючу здатність). В’язкість же напівсинтетичної оливи 10W-40 за робочої температури є такою ж, як і синтетичної оливи 0W-40 чи 5W-40.

В загальному ж випадку, якщо в двигун заливалась якісна олива, не порушувались інтервали заміни, двигун зсередини чистий, то жодних негативних наслідків від переходу на синтетичну оливу, за умови дотримання рекомендацій виробника щодо в’язкості та допусків, не буде.

Весь асортимент німецьких моторних олив Aral, Rowe та DynaPower, а також французьких олив Total та Elf представлений у відповідному розділі нашого сайту. Підібрати необхідний для вашого автомобіля продукт можна в системах он-лайн підбору або звернувшись за допомогою до наших спеціалістів.