Синтетика чи напівсинтетика?
Одним з базових критеріїв відмінностей моторних олив є їх «синтетичність». За цим критерієм загальноприйнято поділення олив на три категорії: мінеральне, напівсинтетичне та синтетичне. Приблизно категорію оливи можна визначити за її в’язкістю, однак, в залежності від сфери застосування оливи, можуть виникати нюанси. Так, скажімо, вантажні оливи «классисної» для легкомоторної напівсинтетики в’язкості 10w40 нерідко є синтетичними продуктами.
В чому відмінність синтетичної моторної оливи від напівсинтетичної та мінеральної?
Простими словами, чим більш синтетичною є олива, тим «сильніші» у неї базове масло та пакет присадок, тим стабільніші її характеристики, кращі захисні та низькотемпературні властивості. Але такі характеристики синтетичних олив беруться не самі по собі, а є наслідком властвостей та характеристик базових масел – основного базового компонента для виробництва готових товарних олив. Однією з найважливіших характеристик базових масел є індекс в’язкості (VI – viscosity index), що характеризує стабільність в’язкості масла в залежності від температури. Чим вищим є ІВ, тим більшу термічну стабільність має масло, тим менші зміни його в’язкості.
Типи базових масел
Базові масла, згаідно з загальноприйнятою класифікацією API, поділяються на 5 основних груп. Масла першої, другої та третьої груп виготовляються з нафти, четвертої та п’ятої – є хімічно-синтезованими. До синтетичних відносяться масла 3, 4 і 5 груп.
Группа 1: мінеральні масла, що містять менше 90% граничних вуглеводнів та мають індекс в’язкості в районі 90.
Группа 2: мінеральні масла зі збільшеною кількістю граничних вуглеводнів та індексом в’язкості близько 100.
Группа 3: мінеральні масла, що були піддані процесу каталітичного гідрокрекінгу. Мають в своєму складі більше 90% граничних вуглеводнів та індекс в’язкості близько 140-150.
Группа 4: повністю синтетичні базові масла на основі поліальфаолефінів (ПАО) з індексом в’язкості близько 130.
Группа 5: повністю синтетичні базові масла, що за тими чи іншими властивостями не потрапили до попередніх груп. До цієї групи входять базові масла на основі ефірів, складних спиртів тощо.
Мінеральні масла отримують в результаті глибокого очищення нафти, вони мають стабільні характеристики, добрі змащуючі властивості та гарно розчиняють присадки. Однак, мінеральні масла мають невисоку термостабільність, а їх характеристики дуже сильно залежать від температури.
Напівсинтетичні, частково-синтетичні масла – це, за своєю сутністю, мінеральні масла, експлуатаційні властивості котрих були покращені шляхом додавання до тридцяти відсотків синтетичних масел третьої чи, значно рідше, четвертої групи.
Гідрокрекінгові масла третьої групи відносяться до синтетичних масел, хоча й виробляються з нафти. В процесі каталітичного гідрокрекінгу базові мінеральні масла піддаються ряду хімічних реакцій, що суттєво змінюють молекулярну структуру оливи та її властивості. В результаті хімічного впливу з мінерального масла видаляються сполуки азоту та сірки, випрямляється та очищується його молекулярна решітка. В результаті зміни молекулярної структури, гідрокрекінгова олива за комплексом характеристик максимально наближається до хімічно-синтезованих олив, а за рядом параметрів і перевершує їх, зберігаючи, при цьому, всі плюси мінеральних олив – високу здатність до розчинення присадок та добрі змащуючі властивості.
Синтетичні оливи, що представлені на ринку, є в своїй більшості саме гідрокрекінгові маслами. В тому числі й оливи з найвимогливішим допуском VW 504/507 (такими є, наприклад, Aral SuperTronic LongLife III, DynaPower Synth), що передбачає міжсервісні інтервали до 40 тисяч кілометрів.
Масла 4 та 5 груп є хімічно-синтезованими «ненафтовими» базовими маслами. Повністю синтетичні базові масла вирізняються дуже високою термостабільністю, високою плинністю (текучістю) та проникаючою спроможністю за мінусових температур, хорошими протиокислювальними властивостями, низькими випаровуваністю та витратою на угар.
Однак, синтетичні базові масла мають два критичні недоліки: низьку змащувальну спроможність та низьку здатність до розчинення присадок. Для забезпечення добрих змащувальних властивостей та, що вкрай важливо, розчинення присадок, в товарні «повністю синтетичні» оливи додають масла першої, другої чи третьої групи.
Тож, якщо «повністю синтетична» та напівсинтетична олива – це суміш синтетичних та мінеральних базових масел, то в чому ж тоді різниця? Основна різниця полягає в пропорціях компонентів, адже 80/20 – це не те саме, що 20/80. Крім того, «повністю синтетичні» оливи можуть виготовлятися з суміші масел четвертої та третьої груп, а напівсинтетичні – – із суміші масел другої та третьої.
На сьогоднішній день найкращі експлуатаційні властивості мають оливи, створені на суміші базових масел третьої з четвертою або п’ятою груп. Такиі оливи мають добрі змащувальні та протиокислювальні властивості, добре розчиняють присадки, мають високу термічну стабільність та низьку витрату на угар. Також в синтетичних оливах застосовуються досконаліші та сучасніші пакети присадок.
Чи можна заливати синтетичну оливу в старий автомобіль?
Досить популярним є стереотип, що не бажано застосовувати синтетичні оливи в старих автомобілях, особливо якщо раніше застосовувалось напівсинтетична чи мінеральна олива. Основною аргументацією є те, що “побіжить зі всіх щілин”. Частково цей міф має підгрунтя, однак лише в одному випадку.
Якщо раніше в двигун довгий час заливалась низькоякісна олива, порушувались інтервали її заміни і двигун зсередини покрився коксом й відкладеннями, то нерідко зношені сальники й проклдаки не починають текти виключно через їх закокосваність. В такому випадку прокладки й сальники через певний час після переходу на якісну оливу з добрими миючими властивостями почнуть її пропускати незалежно від ступіню хх «синтетичності».
Ще одним популярним аргументом є те, що синтетичні оливи є рідкішими.
Повністю синтетичні оливи, створені на основі базових масел четвертої групи дійсно мають кращу тплинність (текучість) і є дещо агресивнішими до гумових ущільнювачів двигуна, аніж гідрокрекінгові синтетичні оливи. Нерідко трапляються випадки коли прокладки й сальники починали трохи “сопливити” після переходу з якісної гідрокрекінгової на ПАО-оливу. В’язкість же напівсинтетичної оливи 10W-40 за робочої температури є такою ж, як і синтетичної оливи 0W-40 чи 5W-40.
В загальному ж випадку, якщо в двиугун заливалась якісна олива, не порушувались інтервали заміни, двиугн зсередини чистий, то жодних негативних наслідків від переходу на синтетичну оливу за умови дотримання рекомендацій виробника щодо в’язкості та допусків, не буде.
Весь асортимент німецьких моторних олив Aral, Rowe та DynaPower, а також французьких олив Total та Elf представлений у відповідному розділі нашого сайту.
Підібрати необхідний для вашого автомобіля продукт можна в системах он-лайн підбору Aral, Rowe та Total або звернувшись за допомогою до наших спеціалістів.