10W-30 і 10W-40. Що обрати і у чому різниця?
10W-30 чи 10W-40?
У цьому матеріалі ми дізнаємось, у чому ж полягає суттєва різниця між моторними маслами з в’язкістю 10W-30та 10W-40.
У чому суть?
Класи в’язкості моторних та трансмісійних масел визначаються стандартом SAE J300, який чітко зазначає, яку кінематичну в’язкість має мати продукт, щоб відноситись до того чи іншого класу.
Так, для масел класу SAE30 визначено вилку «гарячої» (за температури 100°С) кінематичної в’язкості в діапазоні 9,3-12,5 мм2/с, а для масел класу SAE40 – в межах 12,5-16,3 мм2/с.
На перший погляд здається, що оце і вся різниця: одне трохи «густіше» за інше. Це справді так, але лише для масел для мототехніки, човнових двигунів, 4-тактного садового інструменту тощо.
Якщо ж мова заходить про моторні масла для автомобілів, то відмінностей між моторними маслами класів в’язкості 10W-30 та 10W-40 значно більше. В реальності масла класу 10W-30 за комплексом властивостей значно ближчі до масел 5W-20 та 5W-30 зі зниженою динамічною в’язкістю HTHS, аніж до 10W-40. Тому варто зануритись глибше.
Основні відмінності 10W-30 від 10W-40
Базові масла.
В першу чергу, автомобільні моторні масла 10W-30– це, як правило, синтетичні масла, виготовлені на основі базових масел III групи. На основі таких саме базових масел III групи виготовлена переважна більшість масел класів 5W-20, 5W-30 та 5W-40.
Масла класу 10W-40– це напівсинтетичні оливи на основі базових масел II групи (детально про групи базових масел можна почитати тут🙂
Ці масла комплексно значно «слабкіші» – у них менший ресурс, менш ефективні захисні та протизносні властивості, не кажучи вже про значно вищу в’язкість в холодну пору року (а це негативно впливає на знос двигуна під час холодного запуску).
Напівсинтетичні продукти вже не здатні забезпечити необхідний рівень комплексу властивостей в порівнянні із синтетичними. Їх застосовувати є сенс хіба що в дуже старих чи сильно зношених двигунах.
Але це стосується у першу чергу масел для легкових автомобілів. Бо ситуація з моторними маслами для вантажних авто докорінно інша (детально про відмінності легкових та вантажних масел – тут).
В’язкість
Переважна більшість (за деякими виключеннями) масел класу 10W-30 мають знижену динамічну в’язкість HTHS (що таке в’язкість HTHS можна почитати тут) на рівні 2.9 мПа*с. Це масла для досить нових автомобілів японського, корейського та американського виробництва, двигуни яких спеціально розроблені для застосування таких мастильних матеріалів.
Ці масла відповідають вимогам специфікацій ILSAC GF-4 та GF-5, ACEA A5/B5 тощо. Застосовувати їх у двигунах, розроблених для масел класичної рецептури, категорично не рекомендується. Це призводить до масляного голодування, навіть якщо тиск, що його створює масляний насос, знаходиться в допустимих межах.
Але масла класу в’язкості 10W-30 мають такі ж слабкі низькотемпературні властивості, як і напівсинтетичні масла з зимовою в’язкістю класу SAE 10W: 10W-40, 10W-50. Вони були розроблені, в першу чергу, для застосування у нових автомобілях в теплих кліматичних умовах – наприклад, в південних штатах США, на півдні Кореї.
У таких широтах низькотемпературні властивості масла не мають вирішального значення. Температура повітря навіть взимку не опускається до таких значень, за яких буде доцільним застосування масел із в’язкістю 5W чи 0W.
В кліматичних умовах України, коли нічна зимова температура може опускатися до -20°С і нижче, застосовувати такі масла не варто. Вони не мають необхідних низькотемпературних властивостей та призводять до підвищеного зносу двигуна при холодному запуску.
Підсумок про 10W-30 і 10W-40
Отже, розглядати масла класу 10W-30 в якості заміни 10W-40 не можна – це абсолютно різні за фізико-хімічними властивостями продукти, які мають застосовуватись у відповідних двигунах, для яких їх використання передбачено виробником.
Варто, однак, відзначити, що на ринку присутні і масла класу в’язкості 10W-30, створені за класичною рецептурою з «класичною» динамічною в’язкістю HTHS > 3,5 мПа*с, що відповідають вимогам специфікацій ACEA A3/B3, A3/B4. В нашій програмі є лише одне масло 10W-30, це DynaPowerTraktorolSAE10W-30, яке не має нічого спільного з застосуванням в легкових автомобілях. Це особливий продукт для сільгосптехніки, так зване масло STOU, що одночасно працює як гідравлічне та трансмісійне масло.
В автомобільному призначенні на нашому ринку такі продукти трапляються нечасто, але вони існують. Доцільність їх застосування в наших кліматичних умовах є сумнівною. Вони мають низькотемпературні властивості на рівні напівсинтетичних масел класу в’язкості 10W-40, але знижену в’язкість за робочої температури. Це може бути недоцільним у старіших двигунах.