Як правильно обрати мотоциклетне масло?

увімкнено
Категорії: Блог

Рекомендації при виборі масла для мотоциклів

 

Питання вибору масла для мотоциклів – одне з найбільш обговорюваних у мотоспільноті. Варто лише поставити запитання на мото-форумі чи запитати у знайомих мотоциклістів, і на вас посипляться сотні порад, рекомендацій у стилі «а я його лив, воно круте» і інших мега аргументів.

Та які б експерти вас не оточували, досвідчені механіки чи байкери початківці, варто знати базові речі, які слід враховувати при виборі мотоциклетного масла для вашого мотоцикла, квадроцикла, мопеда чи скутера.

В’язкість моторного масла

Дуже часто це перше, на що звертають увагу. Необхідна в’язкість (класи в’язкості) моторного масла для вашого мотоцикла вказана у інструкції до нього. Тож і ми радимо чітко їй слідувати. Це може бути моторне масло 15W50 чи 5W40, 10W40 чи 20W50 тощо.

Чому класів в’язкості може бути вказано кілька одразу? Тут є декілька причин.

По-перше, таким чином виробник дає вам діапазон в’язкостей, з якими двигун вашого мотоцикла працюватиме у нормі. У ситуації, коли найкращого для ваших умов масла не буде поблизу, ви знатимете, що можна залити тимчасово.

По-друге, в’язкість залежить від умов, в яких ви збираєтесь експлуатувати свій мотоцикл. Наприклад, IPONE рекомендує до BMW R 1200 GS Adventure 2011 року одразу декілька позицій:

  1. IPONE Full Power Katana 10W40
  2. IPONE Full Power Katana 10W50
  3. IPONE Full Power Katana 5W40

Перший варіант (10W40) – це базова рекомендована в’язкість моторного масла, тоді як 10W50 краще підійде за умов частої експлуатації мотоцикла на повну потужність, при високих навантаженнях та високій навколишній температурі.

Простими словами, якщо ви часто тримаєте високі оберти, ще й у теплу пору року, чи взагалі берете участь у Дакарі – варто заливати більш в’язке моторне масло, яка краще захищатиме двигун від зносу при дуже високих температурах.

Простими словами, чим більша температура працюючого двигуна і менш ефективне його охолодження, тим масло із більшим індексом після W потрібно вашому мотоциклу.

5W40 варто заливати, якщо ви експлуатуєте мотоцикл у холодну пору року. Перша цифра перед W відповідає за в’язкість моторного масла на холодному двигуні.

 Специфікації та допуски масел

Інший, не менш важливі критерій при виборі мотоциклетного моторного масла

Сьогодні у світі мототехніки застосовуються двотактні та чотирьохтактні двигуни. Конструктивно вони досить сильно відрізняються одне від одного і, відповідно, висувають різні вимоги до застосовуваних мастильних матеріалів.

Важливо, що у мотоцикли потрібно заливати саме масло для мотоциклів, а не для автомобілів чи іншої техніки. Про відмінності масел для різних видів техніки ми детально написали у окремій статті.

Моторне масло для мотоциклів має різні характеристики та властивості, що визначаються не лише складом базових масел і присадок, а й допусками і специфікаціями.

Характеристики сучасних олив для двох- та чотирьохтактної мототехніки регламентуються, в першу чергу, специфікаціями JASO JASO T 903:2006 (Japanese Engine Oil Standards Implementation Panel), які, в свою чергу, базуються на специфікаціях API TC, однак, з додатковими вимогами та обмеженнями за своїми властивостями.

2-тактні специфікації JASO

JASO FA – базова специфікація, що регламентує мастильні та миючі властивості моторного масла, його димність та схильність до утворенню нагару у вихлопній системі (її блокуванню).

JASO FB – жорсткіші, в порівнянні з FA, вимоги за всіма ключовими показниками: покращені змащуючі та миючі властивості, зменшене димоутворення.
Перекриває FA.

JASO FC – покращені миючі властивості, значно жорсткіші вимоги по димоутворенню та блокуванню вихлопної системи. Змащуючі властивості такі саме, як у FB.
Перекриває FB.

JASO FD – значно покращені миючі властивості. За рештою показників вимоги відповідають специфікації FC.
Перекриває FC.

4-тактні специфікації JASO

Тут важливо сказати про ключову різницю між автомобільними та мотоциклетними моторними маслами.

До складу сучасних автомобільних масел входить значна кількість модифікаторів тертя, що мають на меті звести тертя та механічний знос рухомих частин до мінімуму. Однак, у мототехніці змащення двигуна, трансмісії та зчеплення нерідко відбувається одним й тим саме моторним маслом 10W40, 10W30, 15W50 тощо.

І якщо максимальне зниження тертя є безумовним плюсом для двигуна, то для коректної роботи трансмісії та мокрих зчеплень масло, навпаки, має мати певні фрикційні властивості і забезпечувати певну долю механічного контакту в парах тертя.

Основними характеристиками чотирьохтактних олив є: індекс динамічного тертя (DFI), індекс статичного тертя (SFI) та індекс часу зупинки (STI). Виходячи з фактичних характеристик, масла для мотоциклів поділяються на дві основні категорії: MA і MB.

В більшості чотирьохтактних мотоциклів з мокрим зчепленням застосовуються мотоциклетні масла, що відповідають специфікації JASO MA. До складу олив класу MA не входять модифікатори тертя.

JASO MA – спеціальна олива, що не містить в своєму складі модифікатори тертя. Застосовується в двигунах, коробках передач та мокрих зчепленнях.
Оливи специфікації JASO MA поділяються на дві підкатегорії: MA1 і MA2.

JASO MB – моторні оливи, до складу яких входять подібні на автомобільні модифікатори тертя. Забезпечують найкращий серед мото олив захист від тертя та зносу. Не допускається застосування в техніці, для якої передбачено використання олив специфікації JASO MA.
В окремих випадках замість масел класу JASO MB можливо застосовувати автомобільні моторні масла (особливо повністю синтетичні). Однак, варто мати на увазі різні умови роботи автомобільних двигунів та моторів мототехніки. В першу чергу, це різні робочі оберти та робочі температури.

Для отримання схвалення JASO, індекси динамічного тертя, статичного тертя та часу зупинки оливи мають знаходить у встановлених стандартом межах, а також вони мають відповідати, принаймні, одній з наступних специфікацій:

  • API SG, SH, SJ, SL, SM
  • ILSAC GF-1, GF-2, GF-3
  • ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2, C3

Висновок

Чітке дотримання специфікацій та допусків при виборі мотоциклетного масла, вибір в’язкості в залежності від стилю керування, типу двигуна та умов експлуатації є запорукою того, що ваша техніка прослужить вам довго і вірно. Відповідь на найпоширеніші питання зазвичай знаходяться дуже близько: в інструкції до вашої техніки.

А якщо ви новачок, втратили доступ до мануалу або просто потребуєте якісної поради, звертайтеся до спеціалістів Динаміки будь-яким зручним для вас способом.

Ми завжди раді допомогти!