Масло для генератора
Принципова будова генератора
Щоб розібратися, як підібрати правильне масло для генератора, спочатку оглянемо його принципову конструкцію. Те, що ми називаємо генератором – це мініелектростанція, яка перетворює енергію у два етапи. Спочатку внутрішня енергія вуглеводнів перетворюється двигуном внутрішнього згоряння на механічну енергію, після чого механічна обертальна енергія перетворюється на електричну. Саме другий етап власне й називається генерацією електроенергії, але до вибору оливи він стосунку не має. Нас цікавить тільки перша стадія в цьому процесі, тому що моторне масло може на нього вплинути. Хороше масло для бензинового генератора дозволить йому працювати нормально. А потім купити новий. А першокласне масло дозволить вам довго не думати про ремонт чи придбання нового генератора. Таким чином, яке масло залити в генератор – це питання про термін його служби, а отже про комфорт вашої родини або виживання бізнесу, а також про економію вашого часу та грошей.
Типи ДВЗ для генераторів
Мотори генераторів бувають бензиновими та дизельними. Бувають також газові (газопоршневі) двигуни, але наша тема – побутові та невеликі промислові генератори. Чи існує особливе масло для бензогенератора з повітряним охолодженням? Ні, оскільки повітряне охолодження вважається виробниками ефективним та достатнім для невеликого агрегату. Як правило, усі невеликі генератори для приватних домогосподарств мають повітряне охолодження. Для них рекомендуються такі ж моторні оливи, як і для двигунів з рідинним охолодженням. Невеликі бензинові генератори (потужністю близько 1 кВт) можуть устатковуватись 2-тактними двигунами. 2-тактні мотори легші та простіші з огляду на конструкцію, ніж 4-тактні, але вони мають менший моторесурс та більш високе споживання палива (в перерахунку на 1 кіловат). Для 2-тактних генераторів застосовуються спеціальні оливи, про які ми скажемо нижче. Більшість генераторів мають 4-тактні двигуни, і зараз мова піде саме про них.
Особливості роботи ДВЗ генератора
Режим роботи у двигуна генератора не мінливий на відміну від двигуна сучасного автомобіля. Це спрощує вимоги до оливи. Тут ми підходимо до питання, чи можна заливати автомобільне масло в генератор. Відповідь – можна, але не будь-яке. Давайте розглянемо все крок за кроком.
Оскільки на виході нам потрібна фіксована частота змінного струму величиною в 50 Гц, найважливішим параметром роботи двигуна мініелектростанції є підтримання постійних обертів. Як правило, бензинові ДВЗ генераторів мають частоту обертів 3000 об./хв., а дизельні – 1500 об./хв. Таку частоту обертів вибрано не випадково. Частота змінного струму синхронного генератора становить f = n/60, тобто 3000/60 = 50 (Гц). Дизельний генератор має дві пари полюсів, його частота буде f = 2*n/60, тобто 2 х 1500/60, що також дорівнює 50 (Гц). Таким чином, зазначена частота обертання не тільки задає стандартну частоту змінного струму в 50 Гц, але й відповідає частоті, на якій двигун має мінімальний знос. Для ресурсу двигуна і для спрацьовування моторної оливи постійні оберти – це позитивний момент.
З якими ж викликами повинно впоратися масло для електрогенератора? Окрім захисту від зносу, це забезпечення легкого запуску за низької температури. Для цього олива повинна мати досить низьку в’язкість для забезпечення прокручування коленвала під час запуску. Чим менша в’язкість – тим легший запуск і менший знос на холодній фазі. Найбільший знос, як відомо, відбувається на холодному двигуні, особливо якщо навантаження на генератор дається відразу, без прогріву. У свою чергу, в’язкість оливи на прогрітому двигуні має залишатися оптимальною. Забігаючи наперед, скажемо, що за інших рівних умов кращим вибором за цим критерієм будуть оливи з меншою цифрою при літері W. Тобто 0W-30 – краще, ніж 5W-30, а 5W-30 – краще, ніж 10W-30.
Чи можна заливати автомобільне масло в генератор?
Виробники мініелектростанцій вказують рекомендовану в’язкість оливи в посібнику з експлуатації. Окрім в’язкості, вказується рівень якості за міжнародними стандартами. Масло для генератора кожен виробник рекомендує, виходячи з конструкції двигуна. Розглянемо вимоги до мастила на прикладі мініелектростанції Honda EP6500CXS:
Застосовуйте моторне масло, призначене для 4-тактних автомобільних двигунів, до складу яких входять миючі присадки, що відповідають або перевершують вимоги стандартів категорії SE або вище за класифікацією API (або еквівалентною).
У загальному випадку рекомендується експлуатувати двигун на моторній оливі з в’язкістю SAE 10W-30. Моторні оливи з іншою в’язкістю, вказаною в таблиці, можуть застосовуватись за умови, що середня температура повітря у вашому регіоні не виходить за вказаний температурний діапазон.
Як бачимо, виробник відповідає на запитання, чи можна заливати автомобільне масло в генератор. Відповідь – так, можна: в генератор рекомендується масло для 4-тактних автомобільних двигунів. Скажемо більше: такої окремої категорії як масло для генераторів не існує. Олива для генератора – це автомобільне моторне масло, яке відповідає параметрам, вказаним в інструкції з експлуатації мініелектростанції.
В’язкість оливи для генератора – важливий параметр
Якими ж саме є ці параметри на прикладі Honda? По-перше, в’язкість. До речі, рекомендація оливи з в’язкістю виключно SAE 10W-30 не є догмою. Як вказано в посібнику, масло 10W-30 – це для загального випадку. А загальний випадок – це кімнатна температура. Якщо ж за вікном мороз -20 °С, то у вибір в’язкості оливи краще внести, як кажуть артилеристи, поправку на вітер. На думку інженерів Honda, якщо температура повітря опуститься нижче -10 °С, від 10W-30 варто перейти до 5W-30, а якщо вона опуститься ще нижче (або ви хочете полегшити запуск і зменшити знос двигуна на холодній фазі роботи), то краще вибрати масло з в’язкістю SAE 0W-30. З такою в’язкістю може бути лише синтетична олива. Вона дорожча, але на питання про вибір між економією на оливі та ресурсом генератора відповідати вам.
Нагадаємо, що в’язкість олив 0W-30, 5W-30 та 10W-30 на прогрітому двигуні буде приблизно однаковою. В цю величину ми не втручаємось. Вона розрахована виробником, отже її варто дотримуватись. Однак при експлуатації при дуже високих температурах повітря (40° і вище), з обмеженою вентиляцією або при великому напрацюванні мотогодин та певному зносі двигуна, для змащення подібного генератора можна переходити на більш густу в’язкість SAE XW-40. Вибір між 10W-40, 5W-40 або 0W-40 варто робити за таким же принципом, як і між 10W-30, 5W-30 та 0W-30.
Масло для генератора: рівень якості
Другий аспект під час вибору оливи для генератора – це рівень якості за однією з міжнародних систем. Honda рекомендує рівень API SE або вище. Про класифікацію API ми писали тут . Як бачимо, рівень якості за стандартом API SE, м’яко кажучи, є застарілим, якщо не сказати, станом на сьогоднішній день – примітивним. Такі оливи відповідали технологіям двигунів 80-х років. З того часу розроблені та широко застосовуються значно більш ефективні мастильні матеріали.
Чому ж Honda та інші виробники (рекомендації Honda досить типові) не поспішають оновлювати вимоги до моторного масла? Тому що, по-перше, ці двигуни насправді знаходяться на технологічному рівні 80-х. По-друге, необтяжливий режим роботи на постійних обертах забезпечує мінімальний знос (якщо номінальна потужність відповідає навантаженню). По-третє, мініелектростанції за визначенням є тимчасовим, аварійним джерелом електроенергії. Виробник не виходить із того, що вони замінять промислову енергетику 24 години на добу. Тобто в принципі ніхто не обіцяє багаторічний ресурс.
Але з осені 2022 року генератор набув особливої цінності. Для нас є критично важливим тривалий ресурс генератора. Адже мало хто думав про ймовірність повномасштабної війни, про варварську атаку РФ на нашу енергосистему, і відповідно попит на генератори, що різко зріс. Зараз генератор – це не аварійне джерело енергії, це часто єдине джерело, яке нерідко працює багато годин на добу. Генератори у великому дефіциті. Тому нам дуже потрібно, щоби наш генератор безпроблемно працював тижнями й місяцями аж до кінця війни, до повного відновлення енергетики України. В цьому важливу роль може відіграти якісне моторне масло для генератора.
Приклади олив для генераторів від “Динаміки”
Отже, почнемо з раціонального вибору. Якщо вам достатньо того, що вказано в посібнику, тоді Отже, почнемо з раціонального вибору. Якщо вам достатньо того, що вказано в посібнику, тоді таким вимогам відповідатиме наше мотоциклетне масло для 4-тактної техніки з в’язкістю SAE 10W30 – IPONE 10.3. І навіть значно вищим! Рівень якості API SL моторної оливи IPONE 10.3 – це набагато краще, ніж API SE у таких важливих параметрах, як захист від зносу, миючі властивості, запобігання відкладенням. В’язкість 10W-30 нормально працюватиме до -15 °С, а холодніше буває рідко й недовго.
Але якщо ми хочемо швидше, вище, сильніше, як говорив про моторне масло (хоча це не точно) французький проповідник Анрі Дідон, а саме: швидший запуск на морозі, вищий коефіцієнт корисної дії та сильніший захист від зносу, то краще вибрати масло SAE 5W-30. Ми рекомендуємо оливу DynaPower Synth SAE 5W-30. Вона має в своєму складі пакет присадок середньої зольності, тобто за чистоту двигуна, захист від зносу та інші параметри відповідають присадки нової технології з обмеженим вмістом фосфору, сірки та сульфатної золи. Це більш сучасне малозольне масло з тривалим терміном служби, яке підходить у тому числі для дизельних двигунів з сажовим фільтром DPF. Єдине зауваження – подібні оливи не дуже полюбляють низькоякісне паливо.
Зате таку оливу можна міняти не кожних 100 годин, а кожні 120 – 140 годин. Адже в двигуні автомобіля, де умови роботи не такі стабільні, як у стаціонарному генераторі, ця олива надійно працює 200 – 300 мотогодин і більше. Однак подовження інтервалів заміни – це вихід за межі рекомендацій виробника обладнання. Виробник чи продавець оливи не вповноважений давати подібні гарантії. Краще виграти на тому, що якісна олива уповільнить знос, ніж проводити експерименти з подовження інтервалу заміни.
Ще один варіант відповідного масла 5W-30 – це ROWE HIGHTEC SYNT RS DLS SAE 5W-30, до того ж зараз ми продаємо літрові упаковки цього продукту з великою знижкою. Це моторна олива для сучасних легкових автомобілів Mercedes-Benz та Opel. Це чудова відповідь на питання, яке масло заливати в бензиновий генератор. І це також масло для дизельного генератора, хоча є нюанси. Детальніше про оливи для дизельних генераторів ми скажемо нижче.
Чому синтетичне масло краще
Наступний крок щодо якості шляхом, вказаним Андре Дідоном, – це супер-масло Total Quartz 9000 Energy SAE 0W-30 на повністю синтетичній основі. Щоправда, за такий апгрейд доведеться доплатити. Але ви отримаєте вагомі переваги. Вони полягають не тільки в низькій плинності за будь-яких морозів, але й у стабільності параметрів оливи протягом усього терміну експлуатації. До того ж, порівняно з оливою 10W-30 синтетична олива 0W-30 забезпечить економію палива біля 2%. Здавалося б, якісь жалюгідні 2%, дрібниці! Але давайте відкладемо літературу вбік, а візьмемось за математику. Задача проста, 4 клас, ІІІ чверть. Отже, витрата масла типового генератора потужністю 5 кВт становить приблизно 2,5 л/годину. Значить за 100 годин (інтервал заміни масла) генератор вип’є 250л бензину. 2% від 250л – це 5 літрів палива, що коштує як мінімум 250 грн. І при цьому генератор вимагає всього лиш 1л масла на 100 годин роботи!
Виходить, що синтетична олива Total 0W-30 майже не просить доплати за свою роботу, тому що ці гроші вона не тільки повертає в чистому вигляді за паливо, а ще й за знижений знос двигуна. А в які гроші можна оцінити матеріальні та емоційні переваги в той день (колись може настати такий морозний день), коли синтетичне масло 0W-30 не просто полегшить запуск, а зробить можливим запуск? Тобто ми говоримо не про варіанти: мотор завівся або мотор ледве завівся, а про варіанти подій: завівся – не завівся.
У наш непростий час, коли ми не можемо точно сказати, коли буде повністю відновлено енергосистему України, пошкоджену внаслідок російських ракетних ударів, моторесурс та надійність генератора є великою цінністю кожного домогосподарства чи підприємства. Тому економія на якості масла для генератора у воєнний час – це гірше, ніж скупість, це навмисна шкода.
Не виходимо за межі розумного
Чи варто застосовувати масло з рівнем якості ще вище й заливати ще більш сучасне автомобільне масло в генератор, наприклад, SAE 0W-20 класу API SP? Не варто. Такі масла призначені для нових двигунів автомобілів, в яких пріоритет конструкції сфокусований на економії палива. Деталі мають зменшені зазори та розраховані на спеціальні оливи зі зниженою високотемпературною в’язкістю HTHS при високих швидкостях зсуву. Про це ми коротко писали тут. Такі оливи допомагають економити паливо, але двигун повинен відповідати оливі. Інакше не буде забезпечено належного захисту найуразливіших вузлів двигуна мініелектростанції. Загалом, не дарма кажуть: не знаючи броду, не лий воду (мається на увазі дуже рідке масло).
Масло для дизельних генераторів
Кілька слів про дизельні генератори. Принцип той самий. На питання, яке масло лити в дизельний генератор, відповідь проста: дотримуйтесь рекомендацій виробника. Якщо інструкції немає, алгоритм вибору масла такий. Якщо дизельний двигун порівняно невеликий, потужністю 10 – 50 кВт, то для нього, як правило, буде рекомендуватися таке ж масло, як і масло для бензогенератора. Наведені вище принципи залишаються актуальними.
Якщо ж мова йде про потужніші мотори, то масло для дизельного генератора варто вибирати таке ж, як для вантажного автомобіля. Справа в тому, що в процесі роботи в таких двигунах згоряє велика кількість дизпалива, що тягне за собою утворення досить великої кількісті сажі та інших побічних незгорілих продуктів. Ці частки потрапляють в оливу, загущують її та погіршують її захисні властивості. Для запобігання загущенню оливи, протидії відкладенням та підтримці таких двигунів у чистоті застосовуються вантажні автомобільні оливи. До їх складу входить велика частка миючих присадок. Таким мастильним матеріалом, наприклад, є Aral SuperTurboral SAE 5W-30. Це масло з присадками традиційної повнозольної технології, які дуже добре справляються із завданням підтримки чистоти двигуна, навіть у випадку використання дизпалива з високим вмістом сірки.
Пристрої для очищення вихлопних газів приходять і в світ генераторів. Чимало сучасних дизель-генераторів, як і двигуни дизельних автомобілів, оснащуються фільтрами сажі DPF. Щоб продукти згоряння оливи не пошкоджували та не блокували фільтри твердих частинок DPF, моторне масло в генератор з такою конструкцією має бути низькозольним. Низька зольність – це знижений вміст сірки, фосфору та сульфатної золи. Такі оливи в нашому асортименті присутні, хоча вони не виробляються у малих упаковках.
Масло для 2-тактних генераторів
Як вибрати масло для 2-тактного бензинового генератора? Принцип той самий. Чим краще олива, тим довше безпроблемно працюватиме ваш генератор. Масло для 2-такного генератора додається в бензин, як правило, в концентрації 2% (1:50), тому в’язкість за системою SAE не є параметром вибору оливи. Ви побачите інші стандарти на маркуванні 2-тактних олив, а саме американський API TC (єдиний актуальний на сьогодні) або японський стандарт JASO FB, FC або FD. JASO FD є останнім і найвибагливішим стандартом якості 2-тактних моторних олив.
Найголовніше, від чого хочемо застерегти – ніколи не заливайте “звичайне” 4-такне масло в 2-тактний двигун! Це призведе до коксування, забруднення двигуна продуктами згоряння та виходу його з ладу. Принципи роботи олив для 2-тактних та 4-тактних двигунів відрізняються, як війна і мир. 2-такна олива, розведена в бензині, повинна миттєво змастити деталі циліндро-поршневої групи і після цього згоріти без залишку. 4-тактні оливи таких властивостей не мають.
В асортименті “Динаміки” є широкий спектр високоякісних 2-тактних олив. Починається цей список з оливи Dynol Garden 2T. Це якісне мінеральне масло для малокубатурних моторів будь-якої садової техніки, наприклад, бензопил, мотокіс, обприскувачів та, звісно, 2-тактних двигунів генераторів. На крок вище знаходиться напівсинтетична олива Dynol Moto 2T. Нехай назва не збиває вас з пантелику, це масло підходить не тільки для 2-тактних скутерів і мотоциклів, воно буде чудово працювати в будь-якому 2-тактному генераторі. До того ж, сталі оберти ДВЗ генератора – це щадний режим, на відміну від постійних прискорень мототехніки.
Якщо потрібно ще краще, переходимо до вищої ліги – це оливи легендарної французької фірми IPONE. Навіть олива IPONE Self Oil базового рівня – це виправдана інвестиція в надійність вашої техніки. А якщо ще підвищити планку очікувань від роботи мастильного матеріалу, то можна вибрати IPONE Scoot Run 2. Двигуни скутерів через конструкцію схильні до перегріву через розташування в закритому просторі з недостатньою вентиляцією. Мастила IPONE для скутерів чудово справляються з такими завданнями, оскільки їх склад адаптований для високих температурних навантажень. Для змащення 2-тактого генератора така олива підійде з великим запасом надійності. Ну, а якщо ви до свого генератора вирішили поставитися, як до мотоцикла етапів MotoGP, тоді візьміть спортивне 100% синтетичне масло з ефірами IPONE Samourai Racing.
Висновки
Щоб купити масло для генератора за основу беремо рекомендації виробника техніки, що вказуються в посібнику. Однак при розумному виборі оливи ми можемо суттєво підвищити моторесурс та надійність роботи генератора. Фірма “Динаміка” готова у цьому допомогти. Телефонуйте!