Що варто розуміти про стандарти моторних олив API та ILSAC?
Коли ви бачите на упаковці з моторним маслом маркування на зразок API SP, ACEA A5/B5 або ILSAC GF-5, ви, напевне, здогадуєтесь, що ці комбінації літер і цифр говорять про відповідність стандартам якості. Саме так. Окрім в’язкості за системою SAE, яка вказується в маркуванні масла у вигляді двох цифр на зразок 5W-30, всі інші важливі параметри масла зашифровані в цих стандартах або, як їх ще називають, специфікаціях.
За цими системами оцінки та класифікації мастильних матеріалів стоїть один і той самий принцип. Якщо масло мовою студентів «здає сесію», тобто складає всі іспити, що являють собою тести на важливі властивості масла (такі як знос клапанного механізму, низькотемпературні відкладення, окислення, корозія підшипників, економія палива, тощо), то виробник має право вказувати відповідний стандарт у маркуванні. Вказані тести чітко стандартизовані: на якому двигуні (обладнанні) слід проводити тест, скільки часу, за яких умов, за якими методиками оцінювати результат і т.д. Все чітко регламентовано, на то вони і стандарти.
Головні інститути стандартизації мастил
Вказані системи стандартизації, а точніше інститути, що стоять за ними, незалежні між собою, але схожі за принципами. API – американська система. ACEA – європейська. ILSAC – американо-японська. В цій статті ми розглянемо системи стандартизації олив API та ILSAC. Ці стандарти поширені за океаном, але оскільки на українському ринку зростає кількість автомобілів зі США, вони набувають все більшої актуальності для наших споживачів.
Американська класифікація API
Класифікація API від Американського Інституту Нафти, англійською American Petroleum Institute є найстаршою. Перший стандарт API SA для бензинових двигунів відображав вимоги до якості моторного масла, що були актуальні для 20-х років минулого століття! Між іншим, тоді ще моторне масло в Америці не містило присадок. Радянській Союз взагалі дотягнув без присадок в автомобільних маслах аж до 50-х років! Важко повірити? Знайдіть ГОСТ 5303-50 «Масла автомобильные с присадкой. Технические условия». Останні дві цифри в ГОСТі – це рік.
Класифікація API поділяє оливи на дві категорії: S – для бензинових моторів, та категорію C – для дизельних API S та API C. Нещодавно з’явилась поправка, але про це пізніше.
Наступна літера після S або C вказує на відповідний рівень стандарту якості. Наприклад, API SM – це стандарт якості моторних олив для бензинових моторів з 2010 модельного року. А маркування API CH-4 говорить про те, що це стандарт якості дизельних олив з 1998 модельного року. Чим далі літера в алфавіті, тим більш сучасним вимогам відповідає масло. В позначенні дизельних класифікацій API можуть бути й цифри: 4 – означає 4-тактні двигуни, 2 – 2-тактні.
Нещодавно з’явилась нова окрема категорія API F, яка теж відноситься до дизельних двигунів, найбільш сучасних та екологічних, що зменшують викиди парникових газів. Категорія F – це поки що тільки один стандарт API FA-4 (станом на лютий 2025 року), в той час як у бензиновій категорії API S за 100 років назбиралось півтора десятки стандартів, які замінювали один одного.
Детальні описи стандартів якості моторних олив API відповідно до конструкцій двигунів подано в таблиці:
Категорія | Статус | Сфера застосування |
SP | Чинний | Вийшов в травні 2020 року, призначений для забезпечення захисту від завчасного займання палива на малих обертах (LSPI), захисту від зносу ланцюга ГРМ, покращеного захисту від високотемпературних відкладень на поршнях і турбокомпресорах, а також більш суворого контролю над шламом і лакуванням. API SP разом з RC (Resource Conserving) означає, що масло також відповідає ILSAC GF-6A, тобто окрім норм API SP виконує тести ILSAC щодо покращеної економії палива, захисту систем очищення вихлопних газів, та захисту двигунів, які можуть працювати на паливі з етанолом аж до E85. |
SN | Чинний | Для двигунів 2020 модельного року і/або попередніх. |
SM | Чинний | Для двигунів 2010 модельного року і/або попередніх. |
SL | Чинний | Для двигунів 2004 модельного року і/або попередніх. |
SJ | Чинний | Для двигунів 2001 модельного року і/або попередніх. |
SH | Скасований | УВАГА: Не підходить для використання в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1996 року. Може не забезпечувати належного захисту від утворення шламу, окислення або зносу. |
SG | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1993 року. Може не забезпечувати належного захисту від утворення шламу, окислення або зносу. |
SF | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1988 року. Може не забезпечувати належного захисту від утворення шламу. |
SE | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1979 року. |
SD | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1971 року. Застосування в новіших двигунах може спричинити незадовільну роботу або навіть шкоду. |
SC | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1967 року. Застосування в новіших двигунах може спричинити незадовільну роботу або навіть шкоду. |
SB | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1951 року. Застосування в новіших двигунах може спричинити незадовільну роботу або навіть шкоду. |
SA | Скасований | УВАГА: Не містить присадок. Не підходить для застосування в більшості бензинових автомобільних двигунів, виготовлених після 1930 року. Застосування в новіших двигунах може спричинити незадовільну роботу або навіть шкоду. |
Категорія | Статус | Сфера застосування |
CK-4 | Чинний | Стандарт API CK-4 регламентує оливи для високошвидкісних чотиритактних дизельних двигунів, розроблених відповідно до екологічних обмежень 2017 модельного року для магістральної техніки та Рівня 4 екологічних обмежень для позашляхової техніки, а також для дизельних двигунів попереднього модельного ряду. Ці масла розроблені для застосування в усіх сферах з дизпаливом із масовою долею сірки 0,05% (500 ppm), тобто до EURO 2. Однак довговічність систем очищення вихлопних газів та/або регламенті інтервали заміни гарантуються лише при використанні дизпалива EURO 5 (із масовою долею сірки менше 0,0015% (15 ppm). Ці оливи особливо ефективні для забезпечення довговічності систем очищення викидів, де використовуються сажові фільтри та інші передові системи доочищення. Масла API CK-4 створені для забезпечення посиленого захисту від окислення масла, зрідження масла через розрив полімерів, запобігання піноутворення, а також захисту від пошкодження каталізатора, блокування сажового фільтра, зносу двигуна, відкладень на поршнях, погіршення низько- та високотемпературних властивостей, а також зростання в’язкості, спричиненого сажею. Масла API CK-4 перевищують критерії якості API CJ-4, CI-4 та CI-4 PLUS, CI-4 і CH-4 і можуть ефективно змащувати двигуни, для яких рекомендуються ці стандарти API. У разі використання масла CJ-4 із дизпаливом із масовою долею сірки 0,0015% (15 ppm), зверніться до виробника двигуна щодо уточнення інтервалу обслуговування. |
CJ-4 | Чинний | Для високошвидкісних чотиритактних дизельних двигунів, розроблених відповідно до екологічних обмежень 2010 модельного року для магістральної техніки та Рівня 4 екологічних обмежень для позашляхової техніки, а також для дизельних двигунів попереднього модельного ряду. Ці масла розроблені для застосування в усіх сферах з дизпаливом із масовою долею сірки 0,05% (500 ppm), тобто до EURO 2. Однак довговічність систем очищення вихлопних газів та/або регламенті інтервали заміни гарантуються лише при використанні дизпалива EURO 5 із масовою долею сірки менше 0,0015% (15 ppm). Масла API CJ-4 перевищують критерії ефективності API CI-4 та CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 і CF-4 і можуть ефективно змащувати двигуни, для яких рекомендуються ці стандарти API. У разі використання масла CJ-4 із дизпаливом із масовою долею сірки 0,0015% (15 ppm), зверніться до виробника двигуна щодо уточнення інтервалу обслуговування. |
CI-4 | Чинний | Введений в 2002 році. Для високошвидкісних чотиритактних двигунів, розроблених відповідно до екологічних обмежень 2004 року, запроваджених у 2002 році. Оливи CI-4 створені для забезпечення довговічності двигунів з системами рециркуляції вихлопних газів (EGR), і призначені для використання з дизельним паливом із масовою долею сірки до 0,5%. Може використовуватися замість олив CD, CE, CF-4, CG-4 і CH-4. Деякі масла CI-4 можуть виконувати норми, що дають право маркуватись CI-4 PLUS. |
CH-4 | Чинний | Введений в 1998 році. Для високошвидкісних чотиритактних двигунів, розроблених відповідно до екологічних обмежень 1998 року. Оливи CH-4 розроблені спеціально для використання з дизпаливом із вмістом сірки до 0,5% ваги. Може використовуватися замість олив CD, CE, CF-4 і CG-4. |
CG-4 | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 2009 року. |
CF-4 | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 2009 року. |
CF-2 | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 2009 року. Двотактні двигуни можуть мати інші вимоги до оливи, ніж чотиритактні двигуни, тому для актуальних рекомендацій щодо змащення варто звернутись до виробника техніки. |
CF | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 2009 року. Оливи новіших категорій «C» зазвичай підходять або є кращими для тих дизельних автомобільних двигунів, яким були рекомендовані оливи «CF». Однак старші агрегати та/або двотактні дизельні двигуни, особливо ті, для яких рекомендовані односезонні оливи, можуть задовільнятись маслом категорії «CF». |
CE | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 1994 року |
CD-II | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 1994 року |
CD | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних автомобільних двигунів, виготовлених після 1994 року. |
CC | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1990 року |
CB | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1961 року |
CA | Скасований | УВАГА: Не підходить для застосування в більшості дизельних двигунів, виготовлених після 1959 року |
Категорія | Статус | Сфера застосування |
FA-4 | Чинний | Стандарт API FA-4 регламентує певні оливи XW-30, спеціально розроблені для використання в окремих високошвидкісних чотиритактних дизельних двигунах, розроблених відповідно до екологічних обмежень викидів парникових газів (ПГ) 2017 модельного року. Ці оливи розроблені для використання на автомагістралях із масовою долею сірки в дизпаливі до 0,0015% (15 ppm). Зважайте на рекомендації виробника конкретного двигуна щодо сумісності з маслами API FA-4. Ці масла мають діапазон високотемпературної в’язкості при високій швидкості зсуву (HTHS) на рівні 2,9 – 3,2 сП, щоб сприяти зменшенню викидів парникових газів. Ці оливи особливо ефективні для забезпечення довговічності систем очищення викидів, де використовуються сажові фільтри та інші передові системи доочищення. Масла API CK-4 створені для забезпечення посиленого захисту від окислення масла, зрідження масла через розрив полімерів, запобігання піноутворення, а також захисту від пошкодження каталізатора, блокування сажового фільтра, зносу двигуна, відкладень на поршнях, погіршення низько- та високотемпературних властивостей, а також зростання в’язкості, спричиненого сажею. Масла API FA-4 не є взаємозамінними або зворотно сумісними з маслами API CK-4, CJ-4, CI-4 та CI-4 PLUS, CI-4 і CH-4. Щодо придатності масла API FA-4 дотримуйтесь рекомендацій виробника двигуна. Оливи API FA-4 не рекомендуються для використання з дизпаливом, нижчим за EURO 5, тобто з масовою долею сірки більше 0,0015% (15 ppm). Щодо палива з масовою долею сірки понад 0,0015% зверніться по рекомендації до виробника двигуна. |
Що можна побачити в еволюції цих стандартів? Те, що масло ні на крок не відставало від розвитку технологій автомобілів. Масло завжди було й залишається ніби частиною двигуна. Колись маркетологи Mobil придумали слоган, що масло – це головна деталь вашого автомобіля. Це абсолютна правда, особливо якщо говорити не про масло Mobil, а про моторне масло взагалі.
Щоразу, коли інженери-конструктори двигунів вирішували, наприклад, встановити на двигун турбонаддув, хіміки-технологи «гасили пожежу», адже масло відтепер повинно було забезпечити захист турбіни, вал якої обертається зі швидкістю 5 тисяч обертів за секунду (!) при температурі до 950°С.
І так далі й далі, без зупинки: нові елементи конструкції – нові виклики щодо змащення, а отже нові стандарти якості моторних олив, щоб забезпечити надійну роботу цих нововведень.
Саме тому американські стандарти олив API C для дизельних двигунів ведуть свою історію не з 20-х, а з 50-х років XX століття, адже до того моменту дизельні двигуни в США, на відміну від Європи, були радше експериментальними.
Етапи еволюції технологій мастил
Можна відмітити такі тренди в розвитку технологій виробництва олив. Приблизно до 2000 року головною задачею масла було допомагати двигунам витримувати питоме навантаження, тобто видавати все більшу потужність в перерахунку на робочий об’єм. Крім того – забезпечувати все довші інтервали заміни. Далі з уведенням жорстких екологічних норм оливи отримали нову задачу – допомагати двигунам бути чистішими. І останній тренд, який намітився після 2010 року: оливи повинні допомагати двигунам бути економічними. Адже екологічні обмеження стали настільки жорсткими, що менших викидів можна досягти тільки шляхом спалення меншої кількості палива.
Наступність: не все так однозначно
Що стосується наступності, тобто застосування нового масла замість попереднього, то в стандартах API завжди було правилом в межах кожної категорії (бензинової S чи дизельної C) дозволяти використання більш сучасного масла замість старшого. І тільки тоді, коли в оливах для сучасних дизельних авто відбулись настільки суттєві технологічні зміни, що це правило перестало працювати (з пониженням в’язкості HTHS до рівня 2,9 – 3,2 сП), Американський Інститут Нафти ввів нову категорію для дизельних двигунів API F.
Чи сучасне масло потрібно всім?
Які висновки на основі цієї інформації можна зробити споживачам? Якщо ваш двигун технологічно не новий, наприклад без прямого впорскування бензину та/або турбокомпресора, то оливи попередніх класифікації використовувати можна, наприклад масло API SM в двигуні 2012 модельного року. Однак якщо двигун потребує захисту від таких явищ, як завчасне займання палива на малих обертах (так званий ефект LSPI), то використання масла рівня API SP є абсолютно необхідним. Якщо ще простіше – суворо дотримуйтесь інструкції з експлуатації двигуна. А якщо її немає, скористайтесь нашою он-лайн базою даних щодо підбору масла до автомобіля.
Масло і паливо – теж у тандемі
Щодо дизельних двигунів зверніть увагу, що оливи, починаючи з API CJ-4 краще працюють з дизелем типу ultra-low sulfur diesel (ULSD), тобто з ультра-низьким вмістом сірки з масовою часткою до 0,0015% , що відповідає стандарту дизпалива EURO 5. Якщо ж із цим сучасним маслом використовувати паливо EURO 4 або нижче, то це, як мінімум, призведе до скорочення міжсервісних інтервалів. Іншими словами, масло новітніх технологій тільки тоді дає повну перевагу, в тому числі в плані тривалих інтервалів заміни, коли і паливо використовується відповідне – з мінімальним вмістом сірки.
Американо-японська система якості ILSAC
Ще одним важливим органом сертифікації олив є Міжнародний Комітет зі Стандартизації та Допусків Мастил ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee). Це порівняно молода організація, заснована 1992 року, через яку Ford, General Motors, Chrysler та Асоціація Японських Виробників Автомобілів JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) розробляють вимоги до олив для бензинових двигунів транспортних засобів.
Тільки бензинові двигуни
Стандарти від ILSAC мають маркування ILSAC GF-x, де х може бути від 2 до 6 (в перспективі – до 7), а GF означає gas fueled тобто на бензиновому паливі. Від GF-1 до GF-5 новий стандарт щоразу замінював попередній, тобто замість масла старшої специфікації можна було використовувати нову. Але останній (на момент написання цієї статті) стандарт було розділено на дві підкатегорії: 6A та 6B. Перший регламентує оливи класів в’язкості SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30 та 10W-30, другий стосується виключно SAE 0W-16. Оливи ILSAC GF-6A зворотно сумісні з попередніми GF-5, а от GF-6B не сумісний і не заміняє ніякий інший попередній стандарт.
Назва | Статус | Сфера застосування |
GF-6A | Чинний | Представлений у травні 2020 року, призначений для забезпечення захисту від завчасного займання палива на низьких обертах (LSPI), захисту від зносу ланцюга ГРМ, покращеного захисту від високотемпературних відкладень на поршнях і турбокомпресорах, більш суворого контролю над шламом і лакуванням, для покращеної економії палива, покращеного захисту систем очищення викидів, а також захисту двигунів, що працюють на паливі з біоетанолом, аж до E85 (85% етанолу, 15% бензину). |
GF-6B | Чинний | Стосується виключно олив із класом в’язкості SAE 0W-16. Представлений у травні 2020 року, призначений для захисту від завчасного займання на низкьких обертах (LSPI), захисту від зносу ланцюга ГРМ, захисту від високотемпературних відкладень на поршнях і турбокомпресорах, суворого контролю над шламом і лакуванням, для покращеної економії палива, захисту систем очищення викидів, а також захисту двигунів, що працюють на паливі з біоетанолом, аж до E85 (85% етанолу, 15% бензину). |
GF-5 | Скасований 1.05.2021 | Замість GF-5 використовуйте GF-6A. |
GF-4 | Скасований | Замість GF-4 використовуйте GF-5. |
GF-3 | Скасований | Замість GF-3 використовуйте GF-5. |
GF-2 | Скасований | Замість GF-2 використовуйте GF-5. |
GF-1 | Скасований | Замість GF-1 використовуйте GF-5. |
Норми ILSAC базуються на тестах API, оскільки ILSAC тісно співпрацює з Американським Інститутом Нафти, але з додатковими тестами або обмеженнями. Наприклад, щоб виконати вимоги ILSAC GF-6A масло повинно скласти іспит на відповідність API SP, і крім того пройти додаткові тести на кращу економічність, захист систем очищення вихлопних газів, та захист двигунів, що можуть працювати на бензині з біоетанолом, з концентрацією останнього аж до 85% (бензин стандарту E85). Якщо масло відповідає таким вимогам, то в системі API воно може маркуватись API SP RC (Resource Conserving, англ. таке, що зберігає ресурси).
Саме тому ви можете побачити у нас в продажу масло Aral BlueTronic 10W-40 зі стандартом API SP, але не SP RC. Якщо ж ви відфільтруєте продукти за ознакою SP RC, то побачите там оливи з низькою в’язкістю від SAE 0W-16 до 5W-30, і всі вони будуть відповідати як API SP RC, так і ILSAC GF-6A.
Далі буде…
Отже, на цьому ставимо не крапку, а кому. Скоро буде продовження: в 2025 році вводяться нові стандарти – API SQ та ILSAC GF-7A та -7B, про які ми детально розкажемо окремо. До нових зустрічей на сторінках нашого блогу!